LRF, Lantbrukarnas Riksförbund

Bekräftat BSE-fall i Västmanland

Pressmeddelande   •   Mar 03, 2006 13:44 CET

– Det här är naturligtvis väldigt tråkigt, i första hand för lantbrukarna Gustaf och Robert Kihlin som drabbats. Det är också trist att Sverige nu ”spräcker nollan” och att vi fått ett första bekräftat fall av BSE, säger LRFs förbundsordförande Lars-Göran Pettersson i en första kommentar.

– Det känns dock tryggt att veta att myndigheterna och vi lantbrukare vidtagit alla åtgärder för att säkerställa att Sverige kan behålla sitt unikt goda smittskyddsläge.
Att vi hittat den sjuka kon visar också att vårt säkerhetssystem fungerar.

I Sverige tas prover från alla djur i högsta riskgruppen. Det betyder att alla självdöda eller avlivade djur över 24 månader provtas och går till destruktion. Det är just det som hänt i fallet med den 12-åriga kon från Västmanland. Därutöver tas varje år 10 000 stickprov i normalslakten. Sammanlagt har drygt 170 000 djur testats sedan 2001.

– Att Sverige införde kadaverförbud redan 15 år före resten av EU och att vi haft en väldigt liten handel med djur gör att vi av EUs smittskyddsmyndighet EFSA anses ha en mycket låg risk men att enstaka fall inte kan uteslutas.

– Nu har vi, som sista land i EU, fått vårt första fall av BSE vilket är väldigt trist. Men alla förebyggande åtgärder för att skydda djur och konsumenter är redan på plats i Sverige.

– Det gör att jag känner mig helt trygg med att våra svenska livsmedel är lika säkra som tidigare.

För ytterligare information, kontakta:

Sten-Olof Dimander, smittskyddsansvarig LRF, telefon: 0703 – 68 54 94

Presschef Lars Höök,