BrainChild AB

Bellio lanserar svensktillverkade mössor i ekologisk ull

Pressmeddelande   •   Okt 21, 2010 10:05 CEST

Ekoföretaget Bellio, som designar och tillverkar barntofflor, utökar nu sitt sortiment av ekologiska och svensktillverkade produkter med ekologiska mössor i ull till barn och vuxna. Mössorna har klassiska Belliomotiv och stilren design.

- Vi har länge velat lansera mössor men det är först nu som vi hittat ett garn och en tillverkare som lever upp till våra krav. Kvalitet och funktion måste gå hand i hand med miljöhänsyn och närhet. Vi tillverkar därför alla våra produkter i Sverige och i material som har minimal inverkan på miljön, naturen och hälsan, säger Johanna Persson Green, Bellios grundare.

Garnet i Bellios mössor är Erica Laurell Organic Yarn, som färgas enligt senaste miljömässiga metoder hos Garnfärgertiet C. Hedström i Borås. Stickning och sömnad sker på Stickfabriken i Tranemo

- Det känns bra ur klimatsynpunkt att ha leverantörerna nära, säger Johanna,  eftersom det innebär kortare transporter. Närheten gör också att vi har ett tätt samarbete och kan följa produktionskedjan i detalj. Det händer till exempel att Solveig, som syr våra mössor på Stickfabriken ringer för att stämma av någon detalj på. Jag tror inte vi hade fått denna detaljkoll och känsla för produktionen om vi lagt tillverkningen i Kina.

Även om tillverkning av ekologiska barnkläder blir allt vanligare, är det unikt att svenska företag också lägger all sin tillverkning i Sverige. För Bellio är svensk tillverkning en del av värdegrunden, tillsammans med stilren design, kvalitet och ekologi.

Bellio har redan planer på en uppföljare till mösskollektionen. Till våren lanserar företaget stickade bomullsmössor och utökar då kollektionen med fler Belliomotiv och färger.

- Eftersom vi gör allt i Sverige måste vi ta det steg för steg så att fabrikerna hinner med, säger Johanna

Produktfakta Belliomössor:

Bellios ullmössor stickas på Stickfabriken i Tranemo. Garnet är Erica Laurell Organic Yarn, som färgas på ett miljöcertifierat sätt hos Garnfärgertiet C. Hedström i Borås. Ullen är GOTS-certifierad och kommer från Tyskland. Ullen är inte behandlad med kemikalier för att klara maskintvätt men det går bra att tvätta mössorna på maskinens ullprogram. Tvättråden görs i ekologisk bomull.

Mössorna finns i följande storlekar: 46/48 (6 mån-1,5 år), 50/52 (1,5-3 år), 54/56 (4-8 år), samt storleken Immature Grownups för lagom mogna tonåringar och vuxna. Alla mössor i storlek 46/48 har knytband.

Mössorna kostar ca. 269 kr, för återförsäljare se http://www.bellio.se/retailers.php

Johanna Persson Green startade Bellio 2008 som ett svar på att det inte fanns några snygga ofarliga lädertofflor på marknaden. Bellios tofflor innehåller inga farliga ämnen och med dem på barnens fötter kan föräldrarna känna sig trygga. Tofflorna sys för hand på Docksta skofabrik i Ångermanland och lädret kommer från Tärnsjö Garveri i Uppland. Bellio lanserade sina första stickade accessoarer i oktober  2010. Alla stickade accessoarer tillverkas i ekologiskt garn från Erica Laurell Organic Yarn och  färgas på Garnfärgeriet C. Hedström i Borås. Stickning och sömnad sker på Stickfabriken i Tranemo. Bellios produkter finns idag i över 100 butiker i 11 länder.