Bemanning i demensvården debatteras

Pressmeddelande   •   Nov 18, 2010 08:14 CET

Uppdrag gransknings reportage om Öjagårdens demensboende i Piteå som sändes för en tid sedan visade på grova missförhållanden mot de demenssjuka och många blev upprörda. Efter en oanmäld inspektion som Socialstyrelsen nu har genomfört på 94 äldreboenden spridda över landet, natten mellan den 8 och 9 november, kan man konstatera att dessa missförhållanden är mer regel än undantag inom svensk demenssjukvård. I sex fall av tio låstes de dementa in på sina rum eller på avdelningen och personalen lämnade lokalen.

Därför tar riksdagsledamot Eva Olofsson (v) upp frågan i en interpellationsdebatt med äldreomsorgsminister Maria Larsson (kd) idag

- Jag vill veta om ministern tänker ta sitt ansvar för gruppen demenssjuka som inte själva kan höja sina röster och ställa krav, säger Eva Olofsson (v). När det sparas på personal drabbas kvaliteten i äldreomsorgen. Det finns en gräns när äldre människor far direkt illa.

Vänsterpartiet anser att socialstyrelsen bör få i uppdrag att ta fram nationella riktlinjer för lämplig bemanningen i demensvården.

Interpellationsdebatten hålls i riksdagen idag kl: 12.00

För mer information: