Nigabs pressrum

BenRiach, GlenDronach och Glenglassaugh hyllas i Jim Murray's Whisky Bible

Pressmeddelande   •   Dec 04, 2013 08:43 CET

Jim Murray är en av whiskyvärldens mest respekterade författare och hans Whisky Bible hyllas av hundratusentals whiskyentusiaster som den främsta guiden till världens bästa whisky. I årets utgåva analyserar han 4 000 whiskysorter och betygsätter dem enligt en 0–100-skala. Sju utgåvor från GlenDronach, BenRiach och Glenglassaugh tilldelar han toppbetyg mellan 94 och 97,5 poäng, vilket är ”superstars whisky and a reason to live”.

Högsta betyget får GlenDronach Recherche 1968 som utses som vinnare i kategorin single cask over 41 years old. Murrays kommentar: ”Detta är kärlek, otroligt, once in a liftime”.
GlenDronach Recherche 1968 finns tillgänglig för privatimport. Pris: 32 990 kr.

Glenglassaugh Massandra Collection Aleatico utses som vinnare i kategorin 35–40 årig whisky med 96,5 poäng. Denna sensationella utgåva av en 39-årig Glenglassaugh beskriver Murray som en av de bästa singelmalter som landat på hans arbetsbord på många, många år.

Även GlenDronach 18 Yo får 96,5 poäng och utses till den optimala sherryfatslagringen; ”förbluffande och felfri”.
GlenDronach 18 Yo finns på Systembolaget med art nr 86997 för 689 kr.

Ytterligare fyra utgåvor tilldelades 96 poäng:
BenRiach single cask 1983 30 yo: ”såhär ska 30-årig Speysidewhisky vara”.
BenRiach single cask 1996 17 yo: ”makalöst underbar, en hörnpelare för destilleriet”.
Glendronach 1992 21 yo: ”en drömdram, sherry-highland av allra bästa kaliber”.
The Glendronach 1994 19 yo: ”Ett enda ord räcker ”Magnificent”.

2013 har varit ett mycket framgångsrikt år för Benriach Distillery Co med tio medaljer vid International Wine and Spirits Competition samt mängder med internationella utmärkelser. Jim Murrays omdömen i The Whisky Bible understryker att Benriach är ett av de allra främsta destilleribolagen i världen just nu.

– Det är mycket glädjande att utmärkelserna fördelas över våra tre destillerier. Det bekräftar att vårt kvalitetstänk, synen på hantverket, vårt rigorösa fatarbete och inte minst att passionen och entusiasmen hos personalen ger resultat, säger Alistar Walker, försäljningschef hos Benriach Distillery Co.

I ordinarie sortiment finns även idag:
BenRiach Sherry Matured 12 Yo, Art nr 481, Pris 459 kr
BenRiach 13 Yo Virgin Oak 1999, Art nr 485, Pris 699 kr

För mer information:

Daniel Andersson
Brand Manager
daniel@nigab.se

Nigab är en av de största leverantörerna av vin och sprit till den svenska marknaden samt inom nordisk Duty Free/Travel Retail. Nigab grundades 1983 och har två kontor, i Stockholm och Göteborg med totalt 25 medarbetare. Med en stark försäljnings- och marknadsorganisation distribuerar Nigab många välkända vin- och spritprodukter. Nigab hör till Hans Just Group A/S som har väl etablerade företag i vin- och spritbranschen i samtliga nordiska länder.