Nigabs pressrum

BenRiach lanserar 13 Yo Virgin Oak från 1999

Pressmeddelande   •   Aug 21, 2013 12:01 CEST

BenRiach forsätter lansera spännande whisky ur sina gömmor. Den 2 september lanseras en årgångsbetecknad 13-åring som lagrats på bourbonfat. Dofter och smaker som en klassiska Speyside.

Från början hette BenRiach ”Longmorn 2”. BenRiach byggdes 1898 just när den största skandalen i whiskyhistorien – Pattisonkraschen – skulle brisera. Blott fyra år efter starten försattes destilleriet i konkurs.

Benriach fick inte nytt liv igen förrän 1965, men den verkliga pånyttfödelsen skulle dröja nästan 40 år ytterligare. Då förvärvade whiskylegendaren Billy Walker och två sydafrikanska affärsmän Benriach från Seagrams. Vid tidpunkten för affären fanns stora mängder whisky i destilleriets lager och de nya ägarna inledde omedelbart en betydande marknadssatsning. Nu tog ett mycket aktivt buteljerings- och fatarbete sin början. Inget annat skotskt destilleri är lika innovativa när det gäller fatlagringar och nya lanseringar.

Smakprofil
BenRiach 13 Yo 1999 Virgin Oak fylldes på ex-bourbon hogshead den 12 augusti 1999 och har avslutat sin lagring på virgin oak-hogshead. BenRiach 13 Yo 1999 Vigrin Oak buteljeras vid 46 procent.

Färg: Ljust gyllene
Doft: Generös doft av honung, päron, nötter och fat.
Smak: Nyanserad fatkaraktär med inslag av päron, kryddor, apelsinskal, vanilj och nötter.

Visste du att
Under hela 1900-talet var BenRiach traditionella golvmältningsanläggning i bruk
BenRiach återupptog 2012 den traditionella golvmältningen och är därmed ett av endast en handfull skotska destillerier som mältar på gammalt vis
BenRiach var 1983 det första Speysidedestilleriet som påbörjade större produktion av rökig whisky

Nr 485-01 BenRiach 13 Yo 1999 Virgin Oak 699 kr

Fakta om producenten
BenRiach ägs sedan 2004 av destilleribolaget BenRiach Distillery Co som köpte destilleriet från Segrams/Pernod Ricard. Bolaget grundades av två sydafrikanska dryckesimportörer och Billy Walker, legendarisk whiskyveteran som tidigare varit anställd vid Burn Stewart. I dag äger gruppen även Glendronach Distillery. De båda destillerierna är därmed något så ovanligt som två helt privatägda destillerier i Skottland. Tillsammans har de en kapacitet av över fyra miljoner liter ren alkohol årligen.

För mer information:

Daniel Andersson
Brand Manager
daniel@nigab.se

Nigab är en av de största leverantörerna av vin och sprit till den svenska marknaden samt inom nordisk Duty Free/Travel Retail. Nigab grundades 1983 och har två kontor, i Stockholm och Göteborg med totalt 25 medarbetare. Med en stark försäljnings- och marknadsorganisation distribuerar Nigab många välkända vin- och spritprodukter. Nigab hör till Hans Just Group A/S som har väl etablerade företag i vin- och spritbranschen i samtliga nordiska länder.