Recip AB

Benskörhet uppmärksammas världen över idag - viktigt med bättre förebyggande behandling

Pressmeddelande   •   Okt 20, 2003 11:53 CEST

Idag firas Internationella Osteoporosdagen. Benskörhet (osteoporos), en av vår tids största folksjukdomar, uppmärksammas världen runt. Årets tema är Quality of Life, vilket innebär fokus på förebyggande behandling för ökad livskvalitet och aktivt liv även på äldre dar. Samtidigt visar en svensk rapport att alltför få patienter får rätt förebyggande behandling.

Förra veckan presenterade SBU - Statens beredning för medicinsk utvärdering - en ny rapport om benskörhet 1) . En av slutsatserna i rapporten är att varken läkemedel eller andra åtgärder som har visats skydda mot frakturer utnyttjas tillräckligt väl idag.

Personer som har drabbats av en fraktur kan enkelt och bättre skyddas mot nya skador genom behandling med kalcium och D-vitamin. Prevention i form av kalcium och D-vitamin till äldre kvinnor är en kostnadseffektiv metod, enligt rapporten. Det läkemedel med kalcium och D-vitamin som rekommenderas av flest läkemedelskommittéer i Sverige idag är Kalcipos-D. Det finns t ex på Stockholms "Kloka Listan".

Den Internationella Osteoporosdagen instiftades av det brittiska Osteoporos-sällskapet 1996. Tre år senare, när världshälsoorganisationen WHO gick in som större medarrangör, fick dagen ordentlig genomslagskraft. Presskonferenser, kampanjer, frukostmöten, festivaler, seminarier, spel och fotoutställningar sätter fokus på benskörhet på många platser runt om i världen idag.

I Sverige uppmärksammas Internationella Osteoporosdagen med olika lokala initiativ. Recip kommer att vara med och föreläsa om benskörhet i Mjölby idag och Göteborg den 25 oktober. Recip deltar även vid årets Läkemedelsforum för apotekspersonal, 23-25 oktober, där egenvård är tema för seminarierna och benskörhet kommer att tas upp.

Svenska kvinnor har högst förekomst i världen av benbrott orsakade av benskörhet. Varannan kvinna och var fjärde man över 50 år drabbas av frakturer som orsakas av benskörhet.

För närmare information kontakta:
Mia Brundin, produktchef, 08-602 53 21/070-662538, mia.brundin@recip.se

Pressbilder finns att hämta på www.newsonline.se/recip Ytterligare material kan beställas av Mia Brundin.

Osteoporos - prevention, diagnostik och behandling, se www.sbu.se