Ekohygien

Bentley Organic på Whole Foods

Pressmeddelande   •   Apr 05, 2009 17:22 CEST

Det brittiska företaget Bentley Organic, tillverkare av produkter för personlig hygien, har tecknat avtal med världens största återförsäljare av ekologiska produkter, Whole Foods Market. Varumärkets svenska distributör, Ekohygien, ser en kraftigt ökande efterfrågan på sortimentet även i Sverige.

I och med att Whole Foods Market granskat och godkänt Bentley Organic´s ekologiska produktserier för hår- och kroppsvård kommer dessa nu att saluföras i två tongivande regioner i USA. Avtalet innebär även att Whole Foods Market´s brittiska flaggskepp i Kensington, London kommer att sälja dessa produktgrupper. Avtalet för USA täcker hela södra Stilla Havs-regionen, inklusive Kalifornien, samt nordöstra USA vilket innefattar alla Whole Foods butiker och varuhus i New York och Washington DC.

Jamie Bentley, verkställande direktör för Bentley Organic säger: "Att få en så stor del av den amerikanska marknaden för personlig hygien är ett stort steg framåt för oss."

Bentley Organic distribueras i Sverige av Ekohygien, och även här växer varumärket. "Vi märker en kraftig ökande efterfrågan på Bentley Organic´s sortiment, och distribuerar alla deras produktserier till svenska butiker. Försäljningen sker över Ekohygiens hemsida, eko- och hälsokostbutiker och tack vare ökat konsumentintresse har även en del dagligvarubutiker som tillhör de stora kedjorna tagit in detta vid sidan av sina ordinarie sortiment", berättar Lisbeth Arvidsson, vd för Ekohygien. "Förutom Bentley's familjeserier för hår- och kroppsvård har vi deras babyserie för de allra minsta och även deras serie för hushållsrengöring, även dessa ekologiskt granskade och godkända av Soil Association."

"Konsumenter nöjer sig inte längre med att tillverkaren skriver 'ekologiska ingredienser' på etiketten och att hitta ekologiska kvalitetsprodukter för personlig hygien i den här prisklassen är inte så lätt", fortsätter Lisbeth Arvidsson. "I och med att Bentley Organic låter granska sitt sortiment av en oberoende organisation får konsumenten en försäkran om att produkterna håller mycket hög ekologisk halt och att även tillverkningsprocessen granskats så den svarar mot högsta möjliga miljökrav och att inga skadliga ämnen tillkommit på vägen. Produkterna är till 100% biologiskt nedbrytbara och certifiering av Soil Association ger även konsumenten garanti för att minst 70% av innehållet i flaskan eller burken är ekologiskt och helt fri från alla sulfater som tex SLS och MIPA, mineraloljor och andra petroleumprodukter, syntetiska doft- och färgämnen, parabener och många andra vanliga kemikalier."

Om Bentley Organic:

Bentley Organic är ett brittiskt företag som har tagit fram några unika serier för personlig hygien, babyvård och hushållsrengöring. Målet har varit att kunna erbjuda ett genuint och alltigenom äkta ekologiskt sortiment till plånboksvänliga priser utan att ge avkall på innehåll eller funktion.

Företaget är en föregångare med flera av sina produkter: de var bland de första med att skapa en serie städprodukter som nådde ekologisk certifiering av Soil Association, först med att lyckas ta fram ett balsam som uppnår organisationens krav på ekologiskt innehåll och biologisk nedbrytbarhet och det första företag som kunde erbjuda genuint ekologiska hår- och kroppsvårdsprodukter med en prisnivå som gett dem plats i hyllorna hos de stora varuhuskedjorna i Storbritannien.

I ekologisk hud- och kroppsvård är växtoljor och örtextrakt av högsta kvalitet väsentligt för att vårda huden och tillfredsställa alla sinnen. Bentley Organic använder endast högkvalitativa certifierat ekologiska ingredienser och har lyckats kombinera hög kvalitet och höga ekologiska krav med mycket konsumentvänliga priser.

Bentley Organic distribueras i Sverige av LA Ekohygien. Produkterna finns att köpa i utvalda dagligvarubutiker, hälsokost- och webbutiker samt på www. ekohygien.se