Kultur i Väst

Benyam Lemma Band – soulpop av bästa svenska märke

Pressmeddelande   •   Feb 02, 2010 10:09 CET

Benyam Lemma Band bjuder in publiken till sin egen lilla värld fylld av ett varmt och souligt sound. En konsert med bultande hjärta – bakom varje låt finns en historia om mod, kärlek, längtan och saknad.

En garanterat värmande konsertupplevelse med Benyam Lemma Eriksson (sång och gitarr), David Bäck (klaviatur och sång) och Victor Furbacken (kontrabas och gitarr). Benyam Lemma Erikssons egna låtar är soulpop, med inslag av blues och reggae, av bästa sort. Och samspelet mellan vännerna i trion är högklassigt.

I vanliga fall spelar de i det sju man starka bandet Benyam & the Bullydrops som släppte debutplatta "For the love in my neighbor's eye" förra våren.

– Föreställningens skelett är låtar från plattan, plus lite nytt och lite gammalt. Det ska bli kul att pröva en mindre sättning, många av låtarna passar väldigt bra i den här mer intima dräkten, säger Benyam Lemma Eriksson.

Mötet med publiken får stort utrymme. Mellansnackets berättelser om hur låtarna växt fram ger konserten en påtaglig äkthetsstämpel som även den mest hårdhudade lyssnaren känner. Det handlar om mod, kärlek, längtan och saknad, historier som gör att text och musik går rakt in i själen.

– Jag tycker själv mycket om att lyssna på texter. Därför är det roligt att göra en konsert som fokuserar så mycket på låtarnas innehåll, säger Benyam.

Benyam Lemma Eriksson är också verksam i filmbranschen med eget produktionsbolag. Han har bland annat gjort informationsfilmer och musikvideor. En del kanske också minns hans insats som skådespelare i filmen Jalla! Jalla! Där spelade han den stumme renhållningsarbetaren Benson.

Benyam Lemma Band:
Benyam Lemma Eriksson – sång och gitarr
David Bäck – klaviatur och sång
Victor Furbacken – kontrabas och gitarr

Musik i Väst-turné 2010
3 februari 19.00 Folkets Hus, Hunnebostrand
4 februari 19.00 Bio Casablanca, Karlsborg
5 februari 19.00 Kulturhuset Futura, Tanumshede
7 februari 17.00 Härnäsets Folkets Hus, Brastad
10 februari 19.00 Billströmska, Kållekärr
1 mars 19.00 Gamla biografen i Hova
2 mars 19.30 Samlingspunkt Hällessäter, Götene
3 mars 19.00 Café XO, Åmål
5 mars 19.30 Sparbanken Lidköping Arena, Lidköping

Skolkonserter ges på följande orter
Karlsborg (4 feb)
Lysekil (8 feb)
Alingsås (9 feb)

kontakta Marie Bävholm på Musik i Väst
marie.bavholm@miv.se

___________________________
Musik i Väst
SE 400 10 GÖTEBORG

Huvudkontor: Vallgatan 38
tel: 031 10 21 00 fax: 031 10 21 01
e-post: info@miv.se

Musik i Väst är en del av Västra Götalandsregionen.