Rejlers

beQuoted nyhetsbrev: Lyckade förvärv stärker Rejlers tillväxt

Pressmeddelande   •   Apr 21, 2006 10:44 CEST

Tekniska konsulten Rejlers växer så det knakar. År 2005 blev omsättningen 418 miljoner kronor, en ökning med 42 procent jämfört med året innan. Proforma inklusive gjorda förvärv blev omsättningen 465 miljoner kronor och bättre skall det bli. Målet är att omsätta en miljard kronor år 2010 och ha 1.000 anställda.

Lyckade förvärv viktig förklaring till tillväxten
Rejlers har det senaste dryga året gjort flera lyckade förvärv. År 2004 förvärvades Svenska Energihuset. Bolaget med sina 20 anställda arbetar med projektering och installation av elkraftanläggningar och fick en flygande start efter stormen Gudrun.

Under 2005 har Rejlers förvärvat delar av Inac Automation. Förvärvet spädde på omsättningen med 30 miljoner kronor och personalstyrkan med 35 anställda.

Därefter har förvärv gjorts av energimätningsföretaget ista Sverige med tio anställda och en omsättning på tio miljoner kronor samt järnvägskonsultföretaget BC Teknikkonsult, med en omsättning på drygt tre miljoner kronor.

Viktigast är ändå förvärvet av resterande 70 procent av Rejlers OY. Rejlers ägde tidigare 30 procent av det finländska konsultföretaget. Rejlers OY har med sina drygt 170 anställda en stark position på den finländska marknaden, främst inom konstruktion och design.

Läs hela artikeln: