OG Group

Beräkna den effektiva räntan med Allt om Sparas kalkylator

Pressmeddelande   •   Sep 27, 2010 09:35 CEST

I samband med lanseringen av nya Alltomspara.se - www.alltomspara.se - presenterades en serie olika kalkylatorer som tagits fram för att underlätta privatpersoners ekonomi och beräkningar av olika kostnader i samband med lån. Kalkylatorn för Effektiv ränta är den tredje kalkylatorn som lanserats och som har för avsikt att reda ut den annars så krångliga beräkningen för att få fram den effektiva räntan.

En effektiv ränta kan sägas vara den totala kostnaden för ett lån, uttryckt i procent. En vanlig ränta eller årsränta anger vad just räntekostnaden är för krediten medan den effektiva räntan tar hänsyn till alla kostnader som kan knytas till krediten. Det innebär alltså att aviavgifter, uppläggningsavgifter och andra kostnader vägs in i ränteberäkningen istället för att bara räkna på årsräntans kostnad.

Undersökningar visar att det är väldigt många människor som inte känner till begreppet effektiv ränta och har således ingen nytta över den lagstiftning som tvingar företag att skriva ut den effektiva räntan vid exempelvis ett avbetalningsköp eller ett smslån. Den effektiva räntan blir således ett väldigt bra riktmedel för hur mycket krediten kommer kosta dig jämfört med den ränta som marknadsförs.

På Allt om Spara och med kalkylatorn för effektiv ränta kan du enkelt kontrollera vad den effektiva räntan är för din kredit, oavsett i vilket sammanhang du tagit den. Det kan röra en avbetalning eller ett smslån, det viktiga är bara att du har koll på vad den totala kostnaden för ditt lån är, hur mycket du lånat samt på vilken tid du skall betala tillbaka krediten.

Välkommen till nya Alltomspara.se !

OG Group AB - www.oggroup.se - utvecklar och driver ett stort antal webbsidor med hög kvalitet med målet att förse användare och konsumenter med oberoende granskningar av företeelser, företag och intresseområden. OG Group är ett oberoende företag som levererar välanalyserade rekommendationer, samt ser till att besökarna får ett mervärde genom att besöka OG Groups webbplatser.

OG Group arbetar med marknadsföring på Internet och driver idag webbsidor inom ekonomi och lånemarknaden.Allt om Spara - www.alltomspara.se - är den stora ekonomisajten som kompletteras av www.alltombolån.se, www.alltombillan.se, www.alltombatlan.se, www.alltomstudentlån.se, www.alltomsmslan.se, www.alltomprivatlan.se, www.alltomrantor.se, www.alltombyggnadslan.se samt www.alltomforsakring.se