Swisslog AB

Bergendahls satsar på höjden

Pressmeddelande   •   Jun 24, 2013 15:22 CEST

Det nya höglagret som nu är i byggnationsfas kommer sammanfogas med Bergendahls befintliga centrallager i utkanten av Hässleholm. Här finns redan företagets centrallager för kolonial-, kyl- och frysvaror. Den nya distributions-anläggningen planeras stå klar vintern 2014/15.

-Den nya lösningen stämmer väl överens med Bergendahls behov samtidigt som prestanda, prisbild och serviceupplägg i kombination med Swisslogs erfarenhet av att leverera liknande anläggningar var viktiga komponenter i vårt leverantörsval, säger Linus Larsson projektägare och logistikchef hos Bergendahls. Vidare lägger den grunden för Bergendahls allt effektivare logistik och varuförsörjning. Vår tillväxt kräver en smartare hantering och lösningen skapar förutsättningen till en förbättrad kundnytta genom att vi lagerför ett allt större sortiment. Detta gör i sin tur att vi kan hålla en hög leveransfrekvens till rätt kostnadsnivå och satsningen stödjer därmed vår logistikvision om fulla butikshyllor, varje dag, året runt, understryker Linus Larsson.

PickRunner
- Swisslogs leverans till  Bergendahls består av standardlösningen PickRunner som ingår i vår produktportfölj. Den kombinerar höglagerkranarnas enastående prestanda och lagringskapacitet med effektiva plockplatser. Påfyllning av plockplatserna sker automatiskt med hjälp av höglagerkranarna, vilket reserverar ytan för plock och inte för påfyllnad, säger Hans Grönqvist, säljansvarig hos Swisslog.

Lösningen består av ett 32 meter högt lager med fyra höglagerkranar, ett tillhörande bansystem och ca 600 plockplatser i en Man-till-Gods-lösning. I Swisslogs leverans ingår också det egenutvecklade styrsystemet AutomationManager som integreras med Bergendahls befintliga lagerstyrningssystem.

Alla nya leveranser av Swisslogs höglagerkranar inkluderar ett energiåtervinnings-system som på ett betydande sätt sänker energikonsumtionen. Swisslog bedriver ett strukturerat arbete, kallat GreenLog™, för ett förbättrat resursutnyttjande och en ”grönare logistik”. I uppdraget till Swisslog ingår också ett service- och supportavtal för att säkerställa en stabil och kontinuerligt drift av anläggningen.

Om Swisslog
Swisslog är en inspirerande partner för integrerade logistiklösningar för lager, distributionscentraler och sjukhus. Den omfattande tjänsteportföljen innehåller allt från uppbyggnad av komplexa lager och distributionscentraler till att implementera Swisslogs egen programvara. Därutöver tillhandahåller Swisslog interna logistiklösningar för sjukhus liksom programvara och konsulttjänster inom SCM-området.

Med Swisslogs lösningar optimeras kundernas produktions-, logistik- och distributionsprocesser för en bättre flexibilitet, respons och kvalitet samtidigt som logistikkostnaderna hålls nere. Med mångårig erfarenhet av utveckling och realisering av integrerade logistiklösningar tillhandahåller Swisslog den expertis som kunder i fler än 50 länder förlitar sig till.

Huvudkontoret ligger i Buchs/Aarau i Schweiz. Swisslog har för närvarande cirka 2 000 anställda i 20 länder. Swisslog finns på den nordiska marknaden som en stark lokal aktör med cirka 300 anställda i Sverige, Norge, Finland och Danmark.

Koncernens moderbolag, Swisslog Holding AG, är listat på SWX Swiss Exchange (värdepappersnummer 1232462, Telekurs: SLOG, Reuters: SLOG.S). Gå också gärna in på www.swisslog.com.