Mimer bokförlag

Pressmeddelande   •   Nov 16, 2011 09:47 CET

Berget, Vattnet, Blodet av Leif Woxlin

• Den åttonde fristående boken om kriminalpoliser i Hudiksvall
  • Boken ges först ut exklusivt som e-bok

För mer information och beställning av recensionsexemplar kontakta oss
e-post: mimerbokforlag@live.se

www.mimerbokforlag.se

OM BOKEN

En missbrukare och ensling hittas hängande upp och ner i sin trädgård. Han är mördad; strypt av någon med samma rep som han nu dinglar i. Inne i huset, bland bråten, görs ytterligare en upptäckt: sekretessbelagda topphandlingar från en av landets storbanker. Ligger girighet och korruption bakom mordet, eller är motivet oskyldigare än så?

Kriminalpoliserna Sofia Berger och Ludde Markh tvingas bedriva en mordutredning i lönndom, där även det ansvariga befälet hålls utanför. I skuggorna ruvar den gamle kommissarien Johan Thule. Dessutom anlitas den frilansande Dan Persson; kan den handikappade före detta polisen vara lösningen på spåret?

Berättelsen spänner från plötslig död i franska Alperna till Ludde Markh i fritt fall från Blacksåsbergets mytomspunna stup.

SAGT OM TIDIGARE BÖCKER AV LEIF WOXLIN

Miljöbeskrivningarna av landskapet är övertygande, trovärdiga och äkta.
– Sundsvalls Tidning, om "Föremål för mord"

Underhållande och välformulerad.
– Jury - tidskrift för deckarvänner, om "Dödligt mönster"

Det är ganska ont om uttalat personliga röster i kören av svenska kriminalförfattare, men till undantagen hör absolut Leif Woxlin.
– Sydsvenskan, om "Rum för mord"

En berättarglädje som är beundrandsvärd.
– Dagbladet, om "Rum för mord"

Woxlin har en otrolig känsla för att fånga läsaren.
– TV4 Gävle-Dalarna, om "Mördaren gör intrång"

OM FÖRFATTAREN

Leif Woxlin (f. 1959) är en av Sveriges mer rutinerade kriminalförfattare. I serien en Hälsingedeckare har han byggt upp en realistisk men samtidigt fantastisk gestaltning av kriminalpolisen i Hudiksvalls arbete.

Han utmärker sig med sina fina miljö- och personskildringar och trovärdiga men ändå spännande intriger. Samtidigt präglas hans böcker av en trivsam, lättsam och personlig berättarstil som fångar läsaren.

Berättelserna i serien rymmer kärlek och dramatik, vardagliga glädjeämnen och bekymmer. Dessutom den särskilda Hälsingekultur som kännetecknas av stora hemman och bondepalats från början av förra seklet, av folkmusik och folklore, och av ett självständigt släkte som i stor utsträckning formats av att ha fått stå utanför storbolagens påverkan och exploatering – och utanför satsningarna på statliga verk. Huvudpersoner: Johan Thule, kommissarie, levande legend som många väntar livet ur, men hur sjuk är han egentligen?; Ludde Markh, inspektör, ung och ambitiös polis i karriären, med rötterna i Jämtland; Sofia Berger, inspektör, slagkraftig och ger sken av att vara tuff, men kommer hon någonsin att kunna använda tjänstevapnet?

----------------------------------------------------------------

ISBN: 978-91-979277-9-6
Omfång: 241 sidor
Bandtyp: PDF, Epub
Format: 135 x 210 mm
Utgiven: november 2011

Boken kommer under 2012 även ut i en fysisk utgåva.

Mimer bokförlag ger ut historia, klassisk svensk litteratur, klassisk världslitteratur, samtidsfrågor & politik, filosofi, samtida svensk skönlitteratur, och samtida översatt litteratur från främst engelska och tyska.