B&B Tools AB

Bergman & Beving förvärvar industriåterförsäljare i Götene

Pressmeddelande   •   Nov 28, 2006 08:49 CET

Bergman & Beving har tecknat avtal om förvärv av 100% av aktierna i Götene Stål & Verktygs AB (GSV). GSV är en av de största leverantörerna av verktyg, stål, personlig skyddsutrustning och andra industriförnödenheter till företag inom industrisektorn i Skaraborg. Bolaget erbjuder ett komplett produktsortiment från världsledande leverantörer i kombination med spetskompetens, service och hög tillgänglighet. GSV är sedan tidigare partner i TOOLS-kedjan, Bergman & Bevings partnerkedja för industriåterförsäljare. Genom förvärvet förstärks Bergman & Bevings och TOOLS-kedjans marknadsposition i västra Sverige ytterligare. GSV omsätter cirka 55 MSEK per år och har 19 anställda.

Efter eliminering av Bergman & Beving-koncernens nuvarande försäljning till GSV upp­skattas koncernens årliga nettoomsättning öka med cirka 45 MSEK. Tillträde beräknas ske i början av januari 2007. Förvärvet bedöms ha en marginellt positiv påverkan på Bergman & Bevings resultat per aktie under innevarande räkenskapsår.

Stockholm den 28 november 2006

BERGMAN & BEVING AB (publ)

För ytterligare information kontakta:
Johan Falk, VD, Bergman & Beving Integration AB, telefon 08-660 10 30
Mats Karlqvist, Direktör - Investor Relations, Bergman & Beving AB, telefon 08-666 97 40