B&B Tools AB

Bergman & Beving förvärvar industriåterförsäljare i Vänersborg

Pressmeddelande   •   Nov 27, 2006 16:17 CET

Bergman & Beving har idag, genom dotterbolaget Sjögren Industrihandel AB (Sjögrens), tecknat avtal om förvärv av 100% av aktierna i AB Vänersborgs Järnhandel (TOOLS Andréens). TOOLS Andréens förser industriföretag i Vänersborg med omnejd med verktyg, fästelement, maskiner, personlig skyddsutrustning och andra industriförnödenheter. Bolaget erbjuder ett komplett produktsortiment från världsledande leverantörer i kombination med service och hög tillgänglighet. TOOLS Andréens är sedan tidigare partner i TOOLS-kedjan, Bergman & Bevings partnerkedja för industriåterförsäljare. Genom förvärvet förstärks Sjögrens och TOOLS-kedjans marknadsposition i västra Sverige ytterligare. TOOLS Andréens omsätter 16 MSEK per år och har 7 anställda.

Efter eliminering av Bergman & Beving-koncernens nuvarande försäljning till TOOLS Andréens uppskattas koncernens årliga nettoomsättning öka med cirka 10 MSEK. Tillträde beräknas ske i mitten av januari 2007. Förvärvet bedöms ha en marginellt positiv påverkan på Bergman & Bevings resultat per aktie under innevarande räkenskapsår.

Stockholm den 27 november 2006

BERGMAN & BEVING AB (publ)

För ytterligare information kontakta:
Johan Falk, VD, Bergman & Beving Integration AB, telefon 08-660 10 30
Mats Karlqvist, Direktör - Investor Relations, Bergman & Beving AB, telefon 08-666 97 40