B&B Tools AB

Bergman & Beving förvärvar ytterligare industriåterförsäljare i Finland

Pressmeddelande   •   Apr 07, 2006 08:47 CEST

Bergman & Beving har, genom dotterbolaget Ruuska Group Oy (Ruuska Group), tecknat avtal om förvärv av 100% av aktierna i Kainuun Kone ja Laakeri Oy (KKL). KKL bedriver återförsäljarverksamhet främst riktad mot industri och privatmarknaden i regionen Kainuu. Produktområdena inkluderar rullningslager, verktyg, personlig skyddsutrustning, tätningar, svets och infästningar samt andra industriförnödenheter. KKL är partner i tools-kedjan, Bergman & Bevings partnerkedja för industri­återförsäljare. Genom förvärvet förstärks Ruuska Groups och tools-kedjans marknadspositioner i regionen Kainuu och norra Finland. KKL omsätter cirka 2,8 MEUR per år och har 10 anställda.

Tillträde beräknas ske i slutet av april 2006. Förvärvet bedöms ha en marginellt positiv påverkan på Bergman & Bevings resultat per aktie under innevarande räkenskapsår.

Stockholm den 7 april 2006

BERGMAN & BEVING AB (publ)

För ytterligare information kontakta:
Carl Johan Lundberg, Vice Verkställande Direktör, Bergman & Beving AB, telefon 08-660 10 30
Mats Karlqvist, Direktör - Investor Relations, Bergman & Beving AB, telefon 08-666 97 40

Bergman & Beving förser industri- och byggsektorn i norra Europa med verktyg, industriförnödenheter och industrikomponenter samt därtill relaterade tjänster. Koncernen omsätter cirka 5,2 miljarder SEK på årsbasis och har cirka 2 000 anställda.

Besök www.bb.se för beställning av rapporter och pressreleaser.

Bergman & Beving AB (publ)
Karlavägen 76, P.O. Box 10024, SE-100 55 Stockholm, Sweden
Phone +46-8 660 10 30, Fax +46-8 660 58 70, info@bb.se, www.bb.se