Världsnaturfonden WWF

Berguvungar sätts ut i Stockholms skärgård

Pressmeddelande   •   Okt 21, 2004 16:00 CEST

Världsnaturfonden WWF och Skärgårdsstiftelsen sätter i dagarna ut tre berguvungar i Stockholms skärgård.
- Målet med utsättningen är att förstärka den svaga berguvstammen i den mellersta delen av skärgården och ge den en ny chans, säger Jens Wahlstedt, Världsnaturfondens representant i projektet.

Två av ungarna har vilt ursprung medan en unge är avkomma från berguvsparet Sture och Märta på Skansen.

Berguven är Europas största uggla. Den kan bli 73 cm lång och har en vingbredd på 170 centimeter.
Arten fridlystes 1950 sedan jakt, förföljelse och miljögifter kraftigt hade minskat stammen i hela landet. På många håll har berguven ökat igen, bland annat efter utplantering och minskning av gifthalterna i naturen

Men det var först i mitten av 1990-talet som antalet berguvar började minska i Stockholms skärgård.

- Vi vet inte varför allt färre ungar föds, vilket vi nu ska ta reda på. Det kan bero på väderförhållanden, brist på föda och mänsklig påverkan genom båttrafik och friluftsliv, säger tillsynsman Sten Söderlund på Skärgårdsstiftelsen. Till att börja med ringmärktes 10-15 ungar varje år, men de två senaste åren har bara ett fåtal ringmärkts
- En liten ljusning kom i somras då forskarna hittade sex bon och tio nya ungar, vilket är det bästa resultatet på många år, säger Jens Wahlstedt.

WWF har nu gett ett 3-årigt bidrag på 150 000 kronor till projektet "Levande skärgårdsnatur". Pengarna ska gå till mer inventeringar och riktade insatser för uvarnas överlevnad.

Fakta: Berguven är områdestrogen, och berguvsparet lever tillsammans hela livet. Födan i skärgården består ofta av trutmåsar och ejderungar.
Honan lägger 2-3 ägg i mars som hon ruvar i 34-36 dygn. Örontofsarna visar vilket humör fåglarna är på. Hoandet används för att locka till sig en partner - det sätter oftast igång strax före solnedgången, och kan höras på över 4 km avstånd.

För mer information:

Jens Wahlstedt, expert och tidigare gen sek på WWF,
08-571 644 64 eller 08-85 19 25
Inger Näslund, marinbiolog WWF- 624 74 09
Sten Söderlund, tillsynsman Skärgårdsstiftelsen, 070-377 83 26 Marie von Zeipel tel: 08-624 74 03, 070-629 10 77 e-post:
marie.vonzeipel@wwf.se