Verbum

BERLINGPRISET 2014 GÅR TILL BJÖRN KUSOFFSKY - Prisutdelning på Uppsala universitetsbibliotek, Carolina Rediviva

Pressmeddelande   •   Maj 13, 2014 09:29 CEST

Årets pristagare formgivaren Björn Kusoffsky har under sina dryga 25 år som grafisk formgivare gjort allt från filmförtexter och böcker, till logotyper och grafiska profiler för varumärken som IKEA, SAS, H&M, Åhléns, Bonniers, Moderna Museet, Askul Corp. Japan och konstbiennalen i Venedig.

Berlingpriset instiftades av Geith och Karl-Erik Forsberg på Karl-Eriks 75-årsdag 1989. Priset har fått sitt namn efter Berling antikva, ett av de typsnitt som Karl-Erik Forsberg skapade. Priset delas sedan 1991 ut till en »framstående svensk formgivare för föredömlig formgivning, teknisk skicklighet och utmärkt bokstavsbehandling«. Prissumman är 30 000 kr. Garant för Berlingpriset är Berling Media AB, som arrangerar prisutdelningen tillsammans med KB:s vänförening Biblis.

Berlingpriset delas årligen ut på eller i anslutning till Forsbergs födelsedag den 15 maj. I år sker prisutdelningen på Carolina Rediviva, Uppsala universitetsbibliotek i samband med invigning av utställningen Bokstavskonst – Karl-Erik Forsberg 100 år.

Media välkomnas till prisutdelningen kl. 17.30 på Carolina Rediviva, Uppsala universitetsbibliotek  då det också är möjligt att se utställningen och intervjua pristagaren Björn Kusoffsky, Geith Forsberg och Örjan Nordling som inviger utställningen.

Juryns motivering

I år är det 100 år sedan Karl Erik Forsberg föddes. För Karl-Erik var bokstäverna något mer än bärare av en ljudbild. I denna anda verkar Björn Kusoffsky. Han använder typografin och den grafiska formen till att uttrycka något utöver det uppenbara. De blir till en idé, en tanke eller en funktion. I likhet med Karl-Erik arbetar han i en klassisk tradition med stark förankring i den tid och det samhälle han lever i. Björn Kusoffskys verksamhet är mångskiftande och han räds inte nya överraskande uppdrag. Han tror på det genuina hantverket, att kvalitet alltid lönar sig, att det grafiska uttrycket är avgörande för budskapets framgång.

2014 har Berlingjuryn bestått av: Tomas Lidman, juryns ordförande samt Biblis representant, Annika Lyth, grafisk formgivare och designansvarig på Bonnier Fakta, Kerstin Kyhlberg Engvall, v vd Verbum AB, Berling Media AB, Stefania Malmsten, grafisk formgivare, Maria Wikland, Grafiska Medieförbundet och Greger Bergvall, Kungl. Biblioteket.

För mer information och pressbilder kontakta:

Magdalena Olsson
Kommunikatör Verbum AB, Berling Media AB
magdalena.olsson@verbum.se

Åsa Henningsson
Enhetschef, Uppsala universitetsbibliotek
asa.henningsson@ub.uu.se
018-471 79 39

Verbum är Sveriges ledande utgivare av teologisk litteratur och ett av marknadens största fackboksförlag. Kärnan i verksamheten är teologisk, men utgivningen speglar även livsfrågor, andlig vägledning, sökande och växande i den kristna tron. Verbum Förlag ingår i Berling Media AB.