Berlitz International Sweden AB

Berlitz hjälper globaliseringen av UNIQLO genom att erbjuda global personalutbildning för 2000 anställda

Pressmeddelande   •   Nov 05, 2010 11:55 CET

Princeton, NJ – 5 november -- Berlitz Corporation  hjälper Fast Retailing Co., Ltd. i deras utvecklig av globala personalresurser.
Fast Retailing är moderbolag till UNIQLO som kraftigt har expanderat sin globala verksamhet. Detta är den första storskaliga kunden för Berlitz Global Leaderships utbildningsverksamhet.

Sedan 2008 har Berlitz omvandlats till ett globalt utbildningsföretag. Företagets mission är att främja global ledarskapsutbildning och utveckling genom att erbjuda högkvalitativa utbildningstjänster. Som den av denna strategi har Berlitz utvecklat sin verksamhet för Global Leadership Training (GLT). Utbildningar inom Global Leadership Training erbjuder omfattande skräddarsydda lösningar som är anpassade till kundens specifika individuella behov. Lösningarna omfattar färdighetsträning inom kommunikation, interkulturell träning och ledarskapsutveckling. GLT är framtaget för organisationer och företag vill utveckla globalt ledarskap genom mångfald och delaktighet.

För Fast Retailing har GLT-projektet bestått av ett tvåårigt program som omfattar språkutbildning, kommunikationsträning och ökad interkulturell medvetenhet. Utbildningen täcker fyra personalsegment: chefer, varuhuschefer/personalchefer, anställda som skickas på utlandsuppdrag och nyutexaminerade utländska trainees. Cirka 2000 anställda deltar i dessa utbildningar, med ett max antal på över 200 timmars utbildning per deltagare. Utöver utbildning face-to-face används IT-lösningar och internetstöd i utbildningarna. Deltagarna kan utbilda sig medan de arbetar i varuhusen eller sköter sitt dagliga arbete och undviker på så sätt begränsningar gällande distans. Deltagarnas framsteg och resultat utvärderas kontinuerligt för att säkerställa att de uppnår sina målsättningar.

Eftersom Fast Retailing snabbt expanderar sin globala verksamhet i länder som Kina, Frankrike och Sydkorea har Berlitz också genomfört utbildningar i flera språk, till exempel lektioner i japanska för anställda som ska flyttas till Japan och kurser i kinesiska för anställda i Japan.

Takafumi Sato, Personal- och utbildningschef på Fast Retailing, säger att “för påskynda processen för ett globalt ledarskap på Fast Retailing etablerar vi ett globalt system som täcker allt från anställning till utbildning. Beträffande globala lösningar för personalutbildning var Berlitz utbud av högkvalitativa utbildningar som erbjuder omfattande lösningar och integrationsmöjligheter det till det bästa valet för en global parter för HR-partner för personalutbildning. I framtiden ska vi ta del full ut av Berlitz globala nätverk och implementera liknande lösningar länder som Kina, Sydkorea och Frankrike.”

Yukako Uchinaga, VD och Styrelseordförande för Berlitz säger att “Berlitz går utöver ramverket för en språkleverantör för att hjälpa globaliseringen av företag i hela världen som ett globalt utbildningsföretag. Fast Retailing är den första kunden i världen som använder sig så extensivt av Berlitz omfattande lösning Global Leadership Training och vi kommer att ombesörja detta med fullt kapacitet som en global partner.”

Översikt att utbildningar som erbjuds

1.      Utbildning för for Management Executives (för en liten begränsad grupp av anställda)

(1)   Privatlektioner på företaget

• Baskonversation
  • Praktisk vardagsengelska
  • Affärsengelska för chefer

(2)   Utbildning utomlands

• En till två veckors språkutbildning på plats med boende hos värdfamilj i Storbritannien, USA eller på annan ort
  • Utbyteserfarenhet och språkträning med andra deltagare från en annan kultur i en icke-japansk språkmiljö

(3)   Berlitz Online (BOL)

• Omfattande interaktiv språkutbildning online för grundläggande kunskaper i engelska (läsa, skriva, lyssna, tala)

(4)   Cultural Navigator

2.      Utbildning för Chefer/personal på huvudkontoret (2,000 deltagare; utbildningar som planeras utifrån nivåerna — advanced, intermediate, eller elementary)

(1)   Berlitz Online (BOL)

• Sex månaders interaktiva självstudier

(2)   Telefonlektioner

• Privatlektioner som genomförs av infödda lärare i engelska

(3)   Berlitz Virtual Classroom (BVC)

• Lektioner med infödda lärare via internet
  • Privatlektioner eller små grupper med upp till tre deltagare

(4)   Berlitz Situational Learning on the Web (BSLW)

• Praktisk webbaserad utbildning för flertalet anställda som erbjuder ledarskapsträning i en miljö av mångfald och delaktighet.

(5)   Cultural Navigator

• Analys och utvärdering av deltagarnas egna kulturella orientering (tankesätt, kommunikationsstil, etc.) och de generella kulturella dragen i stora länder genom webbaserade verktyg.
  • Utveckling av globalt affärsmannaskap genom att förstärka färdigheten att kunna bemöta andra kulturers skillnader och mångfald genom att använda case studies.

3.      Utbildning av anställda inför utlandsuppdrag

(1)   Utbildning i grundläggande affärsengeleska beroende på nivå

• Lektioner på Berlitz, på företaget eller gnom BVC
  • En intensiv7-veckors utbildning
  • Kontinuerlig språkträning i engelska och fortsatta språkkurser i destinationslandet

(2)   Språkkurser utomlands

• En intensiv 4-veckors utbildning i Storbritannien

4.      Språkutbildning i japanska för nyutexaminerade icke-japanska trainees (ettårigt program som påbörjas från och med anställningserbjudandet)

(1)   Efter erbjudande om anställning: grundläggande japanska (2 månader)

• E-learning

(2)   Efter anställning på företaget: intensiv gruppkurs i japanska (2,5 månader på heltid)

• Språkutbildning på företaget

(3)   Efter anställning på varuhus: grupputbildning i japanska (7,5 månader, ett tillfälle i månaden)

• Språkutbildning på företaget

Om Fast Retailing Co., Ltd.: (Huvudkontor: Yamaguch, Japan. VD och Styrelseordförande: Tadashi Yanai)För mer information: http://www.fastretailing.com/eng/about/

Om Berlitz Corporation: (Huvudkontor: Princeton, NJ, U.S.A. VD och Styrelseordförande: Yukako Uchinaga) För mer information: http://www.berlitz.com

Kontakt: Jessica Scalamonti, Director Berlitz Stockholm, jessica.scalamonti@berlitz.se, 08-4121300

Med över 550 språkcenter i över 70 länder levererar Berlitz kvalitetssäkrade, högkvalitativa utbildningar inom språk och kommunikation sedan 1878. Berlitz värderar innovation och kan med dagens teknik erbjuda språkutbildning och kommunikationsträning när som helst och var som helst i världen.

För mer information: www.berlitz.se