Uppsala Riksteaterförening

Bernard Cauchard gör Fröken Julie med bara en femtedel av texten kvar

Pressmeddelande   •   Okt 24, 2012 09:34 CEST

Över 30 år har gått sedan Riksteaterns Tyst Teater 1981 senast satte upp Fröken Julie – då för första gången på teckenspråk. Som en del av Strindbergsåret ger man sig återigen på det klassiska kammarspelet om klass, kön, makt och maktlöshet, och till Reginateatern 29 oktober kommer en närmast textlös version med regi av Bernard Cauchard. Teckenspråk möter kroppsspråk, koreografiska inslag och musik i en visuell föreställning som vänder sig till såväl de som kan, och de som inte kan, teckenspråk.

– Det känns väldigt spännande med en så annorlunda och nyskapande tolkning. Vi hoppas att många är nyfikna på ett scenspråk som alla kan ta till sig och att även teckenspråkets roll i samhället kan uppmärksammas, säger Johan Åhrgren som är ordförande i Uppsala Riksteaterförening.

2012 års uppsättning utspelar sig i tidstypisk miljö och kostym, men Bernard Cauchard har i samarbete med dramaturgen och dramatikern Anders Duus skurit ned dialogen till ett minimum, ”bara 20 procent finns kvar!”, säger Cauchard. De få repliker som finns med berättas med teckenspråk, men historien förs fram främst via kroppsspråk och koreografiska inslag, till musik av Erik Satie.

–  Vi har visualiserat allt som har varit möjligt att visualisera. Fröken Julie är en pjäs som är väldigt öppen för rörelser och döva skådespelare är mycket kroppsmedvetna vilket ger en enorm ingång för mig, säger Bernard Cauchard om ensemblen som består av både döva och hörande skådespelare.

Den här uppsättningen av Fröken Julie vänder sig till en bred publik.

–  Min utmaning har varit att hitta ett sätt som gör att man verkligen förstår vad det handlar om, även om man inte kan teckenspråk. Till exempel kan kroppsspråket visa klasskillnader och det är något som jag har jobbat mycket med. Vi har också musik av Erik Satie som var samtida med Strindberg och jag tror att musiken hjälper oss hörande att öppna sinnena och bli nyfikna. Oavsett om publiken kan eller inte kan teckenspråk så kommer de få en helt ny upplevelse av Fröken Julie, säger Cauchard.

Fröken Julie är en av Strindbergs mest välkända pjäser, ett mästerligt kammarspel om klass, kön, makt och maktlöshet. Den utspelar sig en midsommarnatt runt 1890. Grevens dotter fröken Julie festar med tjänstefolket, något som givetvis inte alls passar sig. Hennes inviter mot betjänten Jean inför ögonen på hans fästmö, kokerskan Kristin, börjar som en lek. Men snart är herrskapsflickan och tjänaren indragna i ett farligt kärleksspel med allvarliga följder. När natten går mot morgon gäller det själva livet.

Med en bakgrund som dansare i Cullbergbaletten, under Mats Eks ledning, har Bernard Cauchard tidigare regisserat succéer som Åsneskinnet och Mest om djur för Riksteaterns Tyst Teater. Han medverkade i Tjechovträdgården och Birgitta Egerbladhs Händelser i hemmet på Stockholms Stadsteater och i Köpmannen i Venedig på Dramaten.

Julie spelas av Mette Marqvardsen, senast Riksteateraktuell i Här kommer Pippi Långstrump! Som Jean ser vi Robert Fransson (Vi betalar inte, vi betalar inte!) och Kristin spelas av Juli af Klintberg (Open Sign, Vi betalar inte, vi betalar inte! Här kommer Pippi Långstrump! och FAME - Visukalen).

1981 turnerade Riksteaterns Tyst Teater senast Fröken Julie, då översatt till teckenspråk, med Gunilla Vestin Wallin i huvudrollen, för vilken hon tilldelades Riksteaterns stipendium.

När och var:
Reginateatern i Uppsala, måndag 29 oktober kl. 19.
Arrangör: Uppsala Riksteaterförening, i samarbete med Reginateatern och Uppsala Läns Döva Förening.
Med: Robert Fransson, Juli af Klintberg, Mette Marqvardsen
Regi: Bernard Cauchard
Manus: August Strindberg
Bearbetning: Anders Duus
Teckenspråkskonsulent: Debbie Z. Rennie
Scenografi & kostym: Märta Fallenius
Längd: ca 1 tim 15 min

Mer information och intervjuförfrågningar:

Läs mer om produktionen på riksteatern.se/frokenjulie och ladda ner pressbilder på riksteatern.se/press

Uppsala Riksteaterförening arrangerar scenkonst i Uppsala sedan 1933. Vi är en av 236 ideellt arbetande föreningar inom folkrörelsen Riksteatern, Sveriges största mötesplats för kultur.