Stiftelsen Ungdomsvård

Beroendet som inte tar sommarlov:dataspelsberoende

Pressmeddelande   •   Jul 27, 2009 17:10 CEST

Genom mitt företag Stiftelsen ungdomsvård har vi gjort viktigt pionjärarbete kring det nya beroendefenomen som kallas dataspelsberoende. Nästan dagligen får vi in förtvivlade rop på hjälp från anhöriga och spelare som söker hjälp. Det vanligaste är ett beroende av online spelet WoW som helt klart dominerar bland de som "fastnar" vid datorn.

Så här under sommartid har vi de senaste åren sett en klar ökning av de som hör av sig till vår jour-telefon.  En vanlig bild är en sommarlovsledig kille som  sitter franför datorn och spelar stor del av dygnet, sällan ute och rör på sig och ständiga konflikter med närstående

Vi vill därför uppmana allla som är oroliga att gå in och kolla tecken på dataspelsberoende på vår hemsida: www.spelfritt.se.

Om det finns fortsatt oro har vi möjlighet att erbjuda ett, unikt, specialdesignat test som även kan ske över webben.

Oavsett var i Sverige eller världen du bor kan vi hjälpa dig!

Vi har haft uppdrag från de flesta världsdelar vilket visar på ett världsomfattande problem som nästan har epidemisk utbredning.

För att tidigt förebygga problem startar vi oxå i höst en unik föräldrautbildning riktat till föräldrar med  små barn som vill undvika att deras barn fastnar i ett beroende.

För mer info  se www.spelfritt.se

Sven Rollenhagen

Vd/Socionom