Ericsson

Bert Nordberg ny VD för Sony Ericsson

Pressmeddelande  •  2009-08-17 09:15 CEST

Ericssons vice VD Bert Nordberg har utsetts till VD för Sony Ericsson från och med den 15 oktober 2009. Han kommer att gå parallellt med nuvarande VD från och med den 1 september 2009.

Bert Nordberg är för närvarande också chef för Ericsson Silicon Valley. Han kommer att lämna sina uppdrag i Ericsson i och med att han börjar på Sony Ericsson den 1 september i år.
Sir Howard Stringer, ordförande, VD och koncernchef för Sony, blir ordförande för Sony Ericsson den 15 oktober och Carl-Henric Svanberg, VD och koncernchef för Ericsson, kvarstår som ledamot i Sony Ericssons styrelse. Carl-Henric Svanberg är i dag ordförande för Sony Ericsson.
Mer information om Bert Nordbergs nya tjänst på Sony Ericsson hittar du på http://www.sonyericsson.com/cws/corporate/press/pressreleases/latestnews

Information till redaktionen
Bert Nordbergs foto och CV hittar du på http://www.ericsson.com/ericsson/corpinfo/management/bert_nordberg.shtml
Vårt multimediamaterial finns på www.ericsson.com/broadcast_room

Ericsson är den ledande leverantören av utrustning och tjänster till telekomoperatörer i hela världen. Ericsson är marknadsledande inom mobilteknologi för 2G, 3G och 4G, har en ledande position inom drift och underhåll av mobilnät,och ansvarar för driften av nät med drygt 1 miljard användare. Bolagets erbjudande omfattar fullständiga infrastrukturlösningar för såväl fast och mobil telefoni, tjänster, mjukvara, bredband och multimedialösningar för telekomoperatörer, företag och media. Genom det samägda bolagen Sony Ericsson och ST-Ericsson får världens mobilanvändare tillgång till telefoner med alla de senaste funktionerna.

Ericsson närmar sig sin vision "att vara den drivande kraften i en kommunikationsintensiv värld" genom fokus på innovation och teknologi och där hållbar utveckling är en viktig del i bolagets arbete. Med verksamhet i 175 länder och fler än 75 000 anställda hade Ericsson en intäkt under 2008 på 209 miljarder kronor. Ericsson grundades 1876 och har sitt huvudkontor i Stockholm. Aktien är noterad på OMX Nordiska Börs Stockholm och NASDAQ New York.

www.ericsson.com
www.ericsson.mobi
www.twitter.com/ericssonpress

FÖR MER INFORMATION KONTAKTA gärna

Ericssons pressavdelning
E-post: press.relations@ericsson.com

Ericssons investerarkontakter
E-post: investor.relations@ericsson.com

Ericsson offentliggör denna information enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 17 augusti kl 08.25.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom