Vetenskap och Folkbildning

Tid: 14.00

Plats: Österport i Visby

Pressbild: http://www.n0.se/v/fd6c1b_fuglesang.jpg

Om homeopatisk medicin har någon effekt bör en överdos av homeopatiskt sömnmedel leda till döden eller medvetslöshet. Under Almedalsveckan utför föreningen Vetenskap och Folkbildning ett kollektivt självmordsförsök med dessa preparat.

- Min tilltro till vetenskapen får mig att våga ta risken, säger Christer Fuglesang, astronaut och medlem i föreningen Vetenskap och Folkbildning.

Homeopatisk medicin innehåller inga verksamma substanser (eller försumbara sådana) och har ingen vetenskapligt belagd effekt på människan. Ändå säljs det med  löften om att det kan bota sjukdomar som MS, KOL och manodepressivitet, och ordineras av läkare på Vidarkliniken som drivs med skattepengar.

Miljöpartiet är det riksdagsparti som tydligast uttalat sitt stöd för Vidarkliniken och alternativmedicin, men det finns sympatisörer i alla riksdagens partier. Hör mer om homeopati och annan alternativmedicin efter självmordet (om vi överlever): http://www.vof.se/program.php#m236 .Efter självmordsförsöket håller medicinjournalisten Anna Bäsén (Expressen) en föreläsning om alternativmedicin. Läs mer om det på: http://www.vof.se/program.php#m236 .

Läs Vetenskap och Folkbildnings debattartikel om alternativmedicin i den offentliga vården: http://www.dn.se/debatt/skattebetalarnas-pengar-ska-inte-ga-till-sockerpiller .

En översik av forskning kring homeopati finns här: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1874503/?tool=pmcentrez

Kontaktperson:

Joacim Jonsson 073-714 5204 j.jonsson@vof.se

Christer Fuglesang finns tillgänglig för intervju i samband med självmordsförsöket

Föreningen Vetenskap och Folkbildning har sedan 1982 arbetat för kritiskt tänkade och mot pseudovetenskap genom att upplysa om vetenskapens metoder och resultat. Det sker genom föreläsningar, diskussisonsträffar, tidskriften Folkvett, utmärkelserna Årets folkbildare & Årets förvillare, samt via webbforum, blogg m.m.