Piratpartiet

Beslut i Förvaltningsrätten riskerar att röja anonyma bidragsgivare till Piratpartiet

Pressmeddelande   •  Apr 13, 2015 06:01 CEST

Piratpartiet drabbas när myndigheter är ute på trålningsexpedition efter information. Förvaltningsrätten gav i fredags förra veckan Skatteverket rätt i att kunna se alla transaktioner som är gjorde av kunder hos bitcoin-växlingsföretaget BTCX.

Lokalföreningen Piratpartiet Stockholms län har varit kund hos företaget. Under valrörelsen 2014 valde flera personer att donera med bitcoin till valkampanjen i Stockholm. För att växla bitcoin till kronor användes växlingstjänsten.

Anonyma bidragsgivare till Piratpartiet i Stockholms län kan nu komma att avslöjas när myndigheten är ute på trålningsexpedition. Vi vet tack vare Edward Snowden att alla databaser läcker. Det enda sättet att förhindra det är att vara restriktiv redan vid insamlandet av informationen, säger Gustav Nipe, integritetspolitisk talesperson Piratpartiet.

Hur Piratpartiet drabbas i detta fallet är ett typexempel på konsekvenser med övervakningssamhället. Viktiga principer, som rätten att donera anonymt till politiska partier, får stryka på foten i myndigheternas strävan efter allt mer omfattande övervakning.

Vi ser det som mycket allvarligt att uppgifter om vem som donerat pengar till oss kan röjas. Det har länge i Sverige ansetts vara en viktig princip att medborgare ska kunna göra anonyma donationer till politiska partier, avslutar Gustav Nipe.

Om Piratpartiet

Piratpartiet är ett svenskt, politiskt parti som grundades 2006. Partiet har sedan starten fokuserat på integritet, kultur och kunskap och svarar på de nya frågor som de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.

Idag finns det aktiva Piratpartiet i över 50 länder runtom i världen, med folkvalda representanter i EU-parlamentet, i isländska riksdagen, på delstatsnivå i Tyskland och på lokal nivå i Österrike, Kroatien, Tjeckien, Frankrike, Tyskland, Island, Nederländerna, Spanien och Schweiz.