Beslut om centralt register och kulturrådslag

Pressmeddelande   •   Okt 30, 2005 13:11 CET

Socialdemokratiska partiet ska inrätta ett centralt medlemsregister och ta in alla medlemsavgifter centralt.

Det beslut den socialdemokratiska partikongressen på söndagsförmiddagen. Kongressen avslog med röstsiffrorna 193-149 att arbetarekommunerna, i stället för som nu de socialdemokratiska föreningarna, ska vara grundorganisationer. Det blir dock ändå möjligt att via dispens göra en arbetarekommun till grundorganisation.

Partisekreterare Marit Ulvskog inledde debatten.
- Vi är ett av världens starkaste socialdemokratiska partier. Vårt parti har fler medlemmar med uppdrag än vad folkpartiet har medlemmar totalt. Och vi har till denna kongress 1097 motioner. Moderaterna hade 27 på sin stämma, sa hon och fortsatte:

- Vi är större än centern, folkpartiet, kristdemokraterna, vänsterpartiet och miljöpartiet tillsammans! Vi har fler medlemmar med uppdrag i partiet än folkpartiet har medlemmar. Men vi måste använda våra resurser bättre.

Dag Larsson fick Marita Ulvskog, partistyrelsen och kongressen med på att det i partistadgarna skrivs in att socialdemokratin är ett moderns folkrörelseparti med förankring i människornas vardag.

- Fortsätt vara glad och organisera, löd partisekreterarens slutkläm i debatten under rubriken ”Vårt parti”.

Kongressen beslöt också, trots partistyrelsens yrkande på avslag, ett rådslag om socialdemokratisk kulturpolitik ska genomföras.

Kongressens pressjour, 08-24 76 25
Manuel Ferrer, presschef, 070-666 02 59