Hästnäringens Riksanläggningar Flyinge Strömsholm Wången

Beslutet fattat – Wången investerar i aktiv grupphästhållning

Pressmeddelande   •   Dec 07, 2012 07:26 CET

Utbildningscentret Wången genomför en miljoninvestering i det nya konceptet - aktiv grupphästhållning. Beslutet fattades av Wångens styrelse under onsdagen och innebär att delar av anläggningen byggs om under 2013.

- Jag är väldigt glad idag. Det här innebär att Wången blir ledande i att pröva, utveckla och sprida ny kunskap om kontrollerad lösdrift med individuell, automatisk utfodring och vad det innebär för häst, människa och ekonomi. Konceptet är på stark frammarsch och kommer att bli ett lyft för hästar, personal och studerande, säger Johan Sundberg, vd Wången AB.

Under vårvintern 2013 inleds arbetet med att bygga om ett befintligt stall till ligghall och markarbeten för lösdrift, foderstationer och hagar för 20-25 hästar. Anläggningen ska kunna tas i bruk efter sommaren i samband med att nästa års elever börjar höstterminen.

- Det är klart att det här blir oerhört spännande att integrera i Wångens olika utbildningar. Med de resurser som finns på Wången ser jag också goda möjligheter att utveckla forskningen kring konceptet, vilket kommer svensk travsport och hästbranschen till nytta, säger Ulf Hörnberg, generalsekreterare i Svensk travsport och styrelseordförande i Wången AB.

Principen påminner om det som mjölkproducenter anammat sedan länge med lösdrift inom- och utomhus med automatisk utfodring. Konceptet är flitigt använt i bland annat Tyskland, framför allt inom ridsektorn, och även i Norden har det skett en markant ökning de senaste åren.

För mer information, kontakta:

Johan Sundberg, vd Wången AB, 070-641 74 01

Wången är travsportens riksanläggning, beläget i Alsen mellan Östersund och Åre. Wången AB omsätter 40 miljoner kronor och har 40 anställda. Här studerar cirka 150 av morgondagens trav- och islandshästaktiva genom gymnasie-, vuxenstudie-, folkhögskole och universitetsnivå. På Wången bedrivs också forskningsprojekt i samarbete med Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU).