LivsmedelsSverige

Besök LivsmedelsSverige på Saco studentmässa

Pressmeddelande   •   Nov 30, 2011 17:02 CET

Torsdag och fredag den 1-2 december deltar LivsmedelsSverige i årets version av Saco studentmässa på Stockholmsmässan. LivsmedelsSverige har samlat information om cirka 60 utbildningsprogram från olika universitet och högskolor i Sverige och som alla har någon koppling till den mat vi äter. Här finns utbildningar för alla - naturvetare, samhällsvetare, teoretiker eller praktiker.

Längs livsmedelskedjan finns det en massa spännande frågor att jobba med. Mat har stor betydelse för vårt välmående, och för miljön, klimatet och samhällsekonomin. Mat kan kopplas till frågor som uthållig produktion, djur och natur, hälsa, gastronomi, lagstiftning, utbildning och turism. På LivsmedelsSveriges utbildningssida finns alla slags utbildningar som berör mat, måltider och livsmedelsproduktion samlade.

Exempel på högskoleutbildningar är kock, dietist, agronom, civilingenjör, måltidsekolog, veterinär, gastronom, nutritionist, med flera.

Vad är LivsmedelsSverige?

LivsmedelsSverige är en samarbetsorganisation mellan utbildare och branschföreträdare inom livsmedelsområdet. Som enda aktör i Sverige samlar och sprider LivsmedelsSverige information som spänner över hela produktionskedjan för livsmedel - från jord till bord. Vi informerar om hur matproduktionen går till i Sverige idag, om utbildningsmöjligheter och om forskning.

Våra samarbetspartners:

Lunds universitet, Högskolan Kristianstad, Linnéuniversitetet, Chalmers tekniska högskola, Göteborgs universitet, Örebro universitet, Uppsala universitet, Sveriges lantbruksuniversitet (SLU), Umeå universitet, Lantbrukarnas riksförbund (LRF), Livsmedelsföretagen (Li), Sveriges restaurang- och hotellföretagare (SHR), Svensk dagligvaruhandel, Livsmedelsverket och Sveriges konsumenter.

Besök oss i monter C05:25 på Saco studentmässa, Stockholmsmässan torsdag och fredag 1-2 december!