Socialdemokraterna Norrbotten

- Besöksnäringen behöver mer stöd och samordning!

Pressmeddelande   •   Sep 08, 2010 14:49 CEST

- Bättre samordning mellan myndigheter och samhällsnivåer och en mer samlad kraftsamling i kommunen skulle kunna ge besöksnäringen i Gällivare verklig skjuts. Det säger riksdagskandidat Tomas Nilsson och kommunalrådet Tommy Nyström efter möte med en hel grupp företagare inom turism- och besöksnäringen i Gällivare tillsammans med vd:n för Gellivare Lapland, Maria Wallgren.

- Samtalet med företagarna gav stort framtidshopp! Näringen är i en intensiv expansionsfas och har nu klart etablerat sig en basnäring vid sidan av gruvindustrin, konstaterar riksdagskandidat Tomas Nilsson som också är ordförande för Gruv 4:an i Malmberget. Han och Tommy Nyström konstaterar dock också allvarliga hot mot den nya växande näringen.
- Idag har branschen en rad internationella kontakter och grupper väntas från bland annat Japan. Då är det mer än märkligt att samhällsnyttigheter som telefoni och dataöverföring nu allvarligt hotas i landsbygdsområden kring Gällivare. Det säger Tomas Nilsson och pekar på flera  allvarliga varningssignaler från hotellägare som bl a Inger Junkka vars möjligheter till kortbetalning och andra Internettjänster enligt Telia helt kommer att stängas ner inom kort.
- I de här områden ersätter de inte kopparledningarna utan stänger bara ner dem. Vilket drastiskt förändrar förutsättningarna för företagen och turismen, understryker Tomas Nilsson och Tommy Nyström och manar Telia till besinning.
- Vår expansion, tillväxt och utveckling kräver samhällsengagemang från fler nivåer än kommunen, säger de med eftertryck.

Tommy Nyström
Kommunalråd (s), Gällivare

Tomas Nilsson
Riksdagskandidat (s)