Destination Kalmar

​Besöksrekord och förlängd säsong för Kalmar Slott

Pressmeddelande   •   Jan 15, 2016 14:04 CET

Kalmar Slott redovisar rekordsiffror för säsongen 2015 och passar samtidigt på att förlänga öppettiderna för 2016.

Under 2015 slog Kalmar Slott besöksrekord med totalt 84 920 entrébetalande besökare. De fina besökssiffrorna gör att slottet satsar på en förlängd säsong 2016 och erbjuder öppet dagligen även i oktober.

– Statens fastighetsverk och Kalmar kommuns arbete med utvecklingen av Kalmar Slott syftar till att tillvarata slottets potential som kulturhistorisk tillväxtmotor, besöksmål, mötesplats och intäktskälla. Att vårt långsiktiga arbete nu ger Kalmar Slott möjlighet att besluta om att öka tillgängligheten genom att förlänga säsongen är verkligen ett steg i rätt riktning, säger Anders Magnusson fastighetschef på Statens fastighetsverk.

Från och med 2016 slår Kalmar Slott upp portarna alla dagar från maj till oktober. Övriga månader har slottet öppet alla helger och tisdagskvällar i maj och september.

– Vi kan nu stolt meddela att vi har öppet dagligen mer än halva året från och med 2016. Föresatsen att slottet inte bara skall vara den vackra pärlan vid Kalmarsund utan öppet och angeläget att besöka är något vi under de senaste åren pö om pö förverkligat. säger slottschefen Mimmi Mannheimer.

Den satsning som Kalmar Kommun och Statens fastighetsverk gjort på Kalmar Slott har givit resultat. Totalt har 2015 inneburit 129 506 intäktsskapande besökare, en siffra som baseras på entrébetalande besökare adderat med konferens- middag och evenemangsbesökare. Kalmar Slott har därmed uppnått ett av de mål som sattes 2009 av Statens fastighetsverk och Kalmar kommun; att 2016 ha 125 000 intäktsskapande besökare.

– Det känns jättekul att vi lyckats uppnå dessa siffror ett år tidigare. Vi har gjort flera investeringar för att slottet skall nå en större målgrupp och öka sin tillgänglighet. Det känns härligt att se att vårt arbete gett resultat, berättar Mimmi Mannheimer.

Destination Kalmar ska i samverkan med näringslivet utveckla, profilera och marknadsföra Kalmar som besöksmål. Bolaget ska även samordna och utveckla evenemangsutbudet i Kalmar, driva turistbyrå- och gästhamnsverksamhet samt i samverkan med Statens fastighetsverk ansvara för verksamheten på Kalmar Slott.