Besqab

Besqab förvärvar och säljer fastigheter i Täby

Pressmeddelande   •   Maj 02, 2013 09:00 CEST

Besqab förvärvar fastigheten Fuxen 2 på Kemistvägen i Täby. Tillträde ägde rum den 30 april 2013 och byggstarten av ett vårdboende planeras till början av 2014. Säljare är familjen Andersson genom bolag.

- Behovet av vårdboenden är stort inom Täby kommun och genom detta förvärv planerar vi att bygga 54 nya lägenheter för särskilt boende, säger Bo Björfors, affärschef för fastighetsutveckling på Besqab.

- Vi har varit i kontakt med ett antal vårdoperatörer som visat stort intresse, säger Bo Björfors. Det är viktigt för oss att det blir rätt vårdgivare för att säkerställa bästa omsorg för de äldre.

Samtidigt säljer Besqab två fastigheter i samma kvarter, Fuxen 5 och Fuxen 7. Dessa används idag som kontors- och logistiklokaler. Köpare är fastighetsbolaget KopparCronan och tillträde sker den 31 maj. Fuxen 7 är Besqabs huvudkontor sedan 25 år tillbaka och Besqab har tecknat ett femårigt hyresavtal med KopparCronan.

Fastigheterna säljs genom bolagsaffär med ett underliggande fastighetsvärde om ca 48 miljoner. Affären genererar en reavinst.

- Detta är i linje med Besqabs långsiktiga strategi där vi ska avyttra vårt bestånd av kontorsfastigheter och investera i vårdboenden, säger Besqabs VD Anette Frumerie.

För mer information kontakta: Bo Björfors, Affärschef Fastighetsuteckling  08-630 16 56  bo.bjorfors@besqab.se

Anette Frumerie, VD 08-630 16 20  anette.frumerie@besqab.se

Besqab är verksamt i Stockholms och Uppsala län. Sedan starten 1988 har Besqab varit delaktigt i projekt som omfattar närmare 5000 bostäder och ca 100 000 kvm lokaler. Verksamheten omfattar hela processen från köp och förädling av mark till färdigställande och förvaltning av bostäder, kontor och vårdfastigheter.