Besqab

Besqab planerar bostäder i Soso

Pressmeddelande   •   Apr 02, 2009 09:18 CEST

Besqab planerar nu för uppförandet av stadsradhus, bostadsrätter och hyresrätter utefter Kransbindarvägen på gränsen till Hägerstensåsen. Besqab har, tillsammans med Familjebostäder, fått markanvisningen med fantastiskt läge i Midsommarkransen.

Mitt i det område som idag ofta benämns Soso, söder om söder, har Exploateringsnämnden i Stockholms stad beslutat att markanvisa ett område till Besqab och Familjebostäder. Området har fått en ungdomlig prägel i takt med att bland annat Konstfack flyttat hit samtidigt som populära restauranger etablerat sig här. Besqabs markanvisning har ett mycket bra läge utefter Kransbindarvägen på gränsen till Hägerstensåsen.

Ett trettiotal stadsradhus, såväl bostadsrätter som hyresrätter, samt en förskola planeras. Detta är en fortsättning på ett gott och givande samarbete som Besqab och Familjebostäder haft i flera år. De planerade husen ritas av Realarchitektur i Berlin och är ett nytt inslag i stockholmsarkitekturen som Besqab och Familjebostäder hoppas kunna använda på fler ställen i Stockholms närförorter.

Detaljplanearbetet kommer att starta under våren 2009. Förhoppningen är att spaden ska kunna sättas i jorden sommaren 2010 och att de första boende ska kunna flytta in ett år senare, sommaren 2011.

Frågor beträffande projektet besvaras av affärschef Staffan Grundmark på tel: 08-630 16 30 alternativt via e-post: staffan.grundmark@besqab.se

Besqab Projekt och Fastigheter AB är verksamma i Stockholm- och Uppsala län. Sedan starten 1988 har Besqab varit delaktiga i projekt som omfattar ca 3 000 bostäder och ca 75 000 kvm lokaler. Verksamheten omfattar hela processen från köp och förädling av mark till färdigställande och förvaltning av bostäder, kontor och vårdfastigheter.