Vehco

Betongindustri AB låter Vehco optimera driften av sina betongbilar

Pressmeddelande   •   Jul 02, 2012 08:43 CEST

För att effektivisera och optimera driften av sin fordonsflotta - har svenska Betongindustri AB (del av Heidelberg Cement Group) valt att utrusta 170 av sina fordon med Vehcos fordonsdator Vehco Onboard, som bland annat håller kontroll på vänte- och ankomsttider samt  erbjuder automatisk ankomstavisering via SMS och en specialutvecklad funktion för Geofencing.

Nørresundby, Danmark 2012: Vehco Group - marknadsledare inom fordonskommunikation -  har fått uppdraget att utrusta 170 fordon hos svenska Betongindustri AB  med sitt fordonskommunikationssystem Vehco Onboard. Vehco är sedan tidigare leverantör till Heidelberg Cements betongverksamheter i både Norge och Danmark.

Vehco har utvecklat en unik modul i sitt system som innefattar alla de specifika krav som gäller för transport av betong och cement. Vehco Onboard håller styr på vänte- och ankomsttider samt erbjuder automatisk ankomstavisering via SMS. Dessutom erbjuds en specialutvecklad Geofencing-funktion som med hjälp av GPS-positionering automatiskt talar om för betongfabrikerna exakt när bilarna är på väg in. Fabriken kan ha betongen färdig direkt när bilen kommer in och på så sätt optimeras driften av fordonen som inte behöver lägga onödig väntetid på att produktions- och blandningprocesser skall startas upp.

”De uppenbara fördelarna med Vehcos system har gjort att vi väljer bort vår tidigare leverantör och nu går över helt till Vehcos lösning. Vi har bara goda erfarenheter av Vehco och har ett gott samarbete med dem säger René Hald”,  Transport och logistikchef för Heidelberg Cements betongverksamheter i Skandinavien.

Heidelberg Cements betongverksamheter i Skandinavien har precis som Vehco fokus på att vara en grön verksamhet som anstränger sig för att minska föroreningar och utsläpp av CO2. Eco Driving är en självklar del i Vehcos fordonskommunikationssystem och hjälper chaufförerna att köra så optimalt som möjligt för att minska bränsleförbrukning och därmed föroreningar. Med Vehco Onboard räknar man med att kunna göra en årlig besparing av dieselförbrukningen på 5-8%.

”Jag är glad över att vi fått förtroende att utrusta Betongindustri ABs fordonsflotta med Vehcos fordonskommunikationssystem. Vehco Onboard är en komplett lösning som uppfyller alla de krav Hedielberg Cement betongindustrier har på ett fordonskommunikationssystem,  säger Søren Als Christiansen”, VD Vehco A/S Danmark.

Fakta Heidelberg Cement: Heidelberg Cement är en global, framstående aktör inom bland annat cement och betong och en av världens största tillverkare av byggmaterial. Företaget sysselsätter cirka 52.500 personer vid 2.500 platser i mer än 40 länder.

Fakta Vehco Group: Vehco utvecklar och marknadsför fordonskommunikationssystem för transportbranschen med syfte att ge minskade bränslekostnader, effektivare orderhantering, transporter och godshantering. Idag består gruppen av 120 anställda i 6 länder med med mer än 30 000 installerade fordon.

Kontakt: Søren Als Christiansen, VD Vehco  A/S Danmark  Soren.Als.Christiansen@vehco.com

tel. +45 9696 2626, Mobil: +45 4054 8420

På Chalmers Entreprenörskola 2001 drogs Vehco igång av tre studenter och en idégivare. Genom hård entreprenörsanda växte Vehco snabbt och har de senaste åren uppvisat en tillväxt på 50 procent per år och Vehco är klart marknadsledande. Målgruppen är främst åkerier, lastbilscentraler och andra transportintensiva företag. Genom installation av Vehcos mobila systemlösning Co-Driver minskar åkerierna bränslekostnaderna och administrationen kraftfullt. För lastbilscentralerna innebär digital orderhantering med Co-Driver att det administrativa arbetet effektiviseras vilket leder till besparingar. Vehcos kunder finns i hela Sverige och i allt fler europeiska länder. Företaget har över 40 anställda som arbetar med försäljning, kundstöd, leverans och produktutveckling. Läs mer om vår historia, hur vi jobbar och vad vi tror på genom att klicka i menyn här till vänster. Det är Vehco som visar vägen. Till lägre bränsleförbrukning. Till effektivare orderhantering. Till säkrare transporter. Och, till bättre lönsamhet.