Reklamwebben i Svedala AB

Betsson bryter avtal med Reklamwebben i Svedala som svarar med öppet brev till Betssons vd

Pressmeddelande   •   Okt 30, 2016 22:34 CET

Reklamwebben i Svedala AB har sedan 2003 gjort reklam åt Betsson på Internet.

Under 2010 besökte Betsson Reklamwebben i Svedala och berömde dem som sin bästa affiliatepartner. Man föreslog att Reklamwebben skulle satsa allt på Betsson och Betssons olika spelföretag. För detta skulle man erhålla livstids provision på Betssons intäkter från refererade kunder i all framtid.

Detta avtalades. Under sommaren 2015 så stängde plötsligt Betsson av Reklamwebbens inloggning till kontobehållning och statistik. Månadens provision betalades inte ut, ca 100.000 kr.

Betssons företrädare svarade inte på mejl, fax eller brev. Höll sig oanträffbara.

Reklamwebben anlitade advokat som så småningom lyckades få Betsson att svara. Betsson presenterade då påståenden om att besökare skulle ankommit från oseriösa länkar som kopplats till Reklamwebbens redirects och därför aldrig mer skulle få betalt.

Reklamwebben bevisade omedelbart att dessa länkar inte var Reklamwebbens och att man skulle sätta ett program på sina redirects så det inte gick att skicka trafik på detta sätt. Samt påtalade att detta var brott mot gällande avtal, som bl.a. stadgar att fel skall påtalas, man skall få tid att rätta till fel, provision skall betalas ut och uppsägning skall ske med uppsägningstid.

Reklamwebben skickar fakturan, som är på drygt 15 miljoner kronor, till betalningsföreläggande hos Kronofogden.

Betssons advokater bestrider fakturan.

Efter 146.000 kr i advokatkostnader konstaterar Reklamwebben att man juridiskt inte har en chans. Avtalet är ett slavkontrakt som skall avgöras av skiljemän på Malta, inte av domstol. Utöver detta kan Betsson säga upp avtalet utan anledning när man så vill.

Därför skriver Reklamwebbens vd Gert Strand ett öppet brev till Betssons vd Ulrik Bengtsson på reklamwebben.com .

Han uppmanar Betsson att stå för sina avtal och uppträda så som ett svenskt börsnoterat företag som tjänar 1/4 miljard per kvartal skall göra. Att stå upp för etik och moral och uppträda hederligt så att aktieägare kan vara stolta.

I detta ärende har vi på på Betsson kontaktat följande personer:

ulrik.bengtsson@betssonab.com
fredrik.ruden@betssonab.com

Reklamwebben i Svedala är ett reklamföretag som arbetat mot provision år Betsson sedan 2003. Man har en så hög kompetens att man kan åta sig marknadsföring mot provision på vinsten.

reklamwebben.com.