Svenska Celiakiungdomsförbundet

Betydelsefull dietist hos ICA Sverige tilldelas SCUF-gaffeln

Pressmeddelande   •   Apr 24, 2013 09:41 CEST

Christina Karlsson, legitimerad dietist och Senior Health Manager på avdelningen för hälsa på ICA Sverige, tilldelas SCUF:s årliga utmärkelse SCUF-gaffeln för att hon på ett betydelsefullt sätt fört gluten- och laktosintolerantas talan under arbetet med ICA:s egenmärkta gluten- och laktosfria sortiment.

Varje år delar SCUF, Svenska Celiakiungdomsförbundet ut priset SCUF-gaffeln till en person, organisation eller företag som är verksamma i Sverige och arbetar för gluten- och laktosintolerantas intresse.  Pristagaren har laktos- och glutenintolerantas frågor på agendan eller underlättar på annat sätt för SCUF-medlemmarnas vardag. Utmärkelsen tillfaller i år Christina Karlsson för hennes betydelsefulla expertroll under arbetet med ICA Sveriges framtagning av det gluten- och laktosfria sortiment.

Hur känns det inför denna utmärkelse?

- Jag är glad och stolt över detta pris. Jag ser det som en bekräftelse att vi på ICA är på rätt väg och detta kan också hjälpa och stärka oss i det framtida arbetet. Det hjälper mig att synliggöra era problem och önskemål på butik och sortiment, berättar Christina Karlsson.

Vad ser du som det viktigaste i ditt arbete under det gångna året?

- Det viktigaste var framtagandet av de nya glutenfria ICA produkterna. Att få hela organisationen införstådd med att detta behövdes och efterfrågades till att se produkterna växa fram var fantastiskt. Men vi jobbar ju som vanligt även på med informationspaketet i form av broschyrer och allergikort, allergianpassning av recept och det nya kommunikationspaketet som vi kallar "Fri Från", berättar Christina Karlsson.

- Det är bra att gluten- och laktosintoleranta får tillskott i det laktos- och glutenfria utbudet i form av egenmärkta livsmedel. Detta då de säljs till ett lägre pris än större delen av det befintliga utbudet på den laktos- och glutenfria marknaden. ICA Sveriges butiker har bred spridning i landet så tillgängligheten, i och med den egna märkning av de lanserade varorna, gynnar verkligen våra medlemmar, säger SCUF:s förbundsordförande Sophie Brömster.

Sophie Brömster, 076 - 845 62 00
Kansli, 0702- 62 91 09

Svenska Celiakiungdomsförbundet (SCUF) är intresseorganisationen och mötesplatsen för över 7500 barn och unga 0-35 år med gluten- och laktosintolerans. SCUF är Sveriges största ungdomsförbund för funktionsnedsatta och medlemmarna är organiserade i sex regioner.

SCUF kräver ett tillgängligt samhälle, fritt från diskriminering av gluten- och laktosintoleranta. När vi nekas mat, får sämre mat, tvingas betala mer för vår mat och serveras mat som vi blir sjuka av anser vi oss bli diskriminerade. I samhället ska våra rättigheter tillgodoses och våra levnadsvillkor ska vara rättvisa.

SCUF verkar för ett tillgängligt samhälle genom att stärka förbundets medlemmar, sprida kunskap och påverka viktiga aktörer i samhället (politiker, skolor, caféer, restauranger och livsmedelsbutiker) samt uppmuntra forskning och produktutveckling.

I SCUF stärks barn och unga med gluten- och laktosintolerans under våra nationella och regionala aktiviteter. Det är tillfällen att utbyta erfarenheter och ta större plats då gluten- och laktosintoleranta är i majoritet. På våra aktiviteter behöver ingen oroa sig över maten utan kan bara ha roligt och träffa nya kompisar.