BGA Videoproduktion AB

BGA satsar på e-handel i Finland

Pressmeddelande   •   Okt 03, 2016 15:42 CEST

Efter en lyckad satsning i Norge fortsätter det anrika Gävleföretaget BGA Videoproduktion AB sin snabba expansion med att ge sig in på den finländska marknaden den 7 oktober. Målet är att erbjuda något för alla och att vara förstahandsvalet vid köp av ramar, fotoalbum, passepartouter och andra fotorelaterade produkter på nätet.

BGAs satsning på att utöka e-handeln till Norge i slutet på förra året slog väl ut och under 2016 har försäljningen ökat med närmare 100 %.

- En stor del av vår ökade försäljning beror på att vi tog klivet in på den norska marknaden, nu känns Finland som ett naturligt steg för oss att ta, förklarar Björn Andersson VD på BGA Videoproduktion.

Webbshoppen som öppnar i Finland den 7 oktober har namnet bganordic.fi och det är ett led i att företaget i framtiden kommer övergå till namnet BGA Nordic, som en anpassning till att verka på den internationella marknaden.

- Med namnet BGA Nordic kan vi verka i alla länder under samma namn och det underlättar både internt och i vår marknadsföring, kanske främst i sociala medier, fortsätter Björn Andersson.

Företaget satsar även på att utöka antalet produkter i webbshoppen, för att kunna erbjuda något för alla och vara försthandsvalet för kunden inom segmentet. Ett led i den utvecklingen har varit att komplettera sortimentet med posters, noga utvalda för att både hålla hög kvalité och ha en bredd av motiv.

- I dagsläget har vi runt 13 000 produkter i sortimentet och vi satsar nu mycket på att öka utbudet av posters, för att kunden ska kunna köpa en helhetslösning att dekorera väggar med hos oss, säger Björn Andersson.

Satsningen mot en internationell marknad kommer att fortsätta för BGA under 2017, med siktet inställt på att etablera sig i ytterligare länder. Något som kommer att leda till fler arbetstillfällen inom företaget.

- Jag räknar med att vi kommer att behöva anställa 5-10 personer i Gävle under 2017, för att möta den ökande efterfrågan på våra produkter både inom Sverige och på våra andra marknader. Något som jag tycker är väldigt positivt både för företaget och orten, avslutar Björn Andersson.

För mer information, kontakta Björn Andersson.

070-77 12 127 eller kontakta@bgavideo.com

Familjeföretaget BGA Videoproduktion startade sin verksamhet 1993, med konvertering av smalfilm som huvudsaklig sysselsättning. Utvecklingen av bolaget har gått snabbt framåt, med en utökning av sitt tjänsteerbjudande och en komplettering med försäljning av relaterade produkter i egna butiker runt om i Sverige. 2012 öppnades den svenska webbshoppen bgafotobutik.se och hösten 2015 etablerade sig företaget på den norska marknaden med bgafotobutikk.no.

Idag har företaget butiker i Gävle, Göteborg, Jönköping, Malmö, Norrköping och på fyra platser i Stockholm. I Gävle finns även huvudkontoret med produktion, ramverkstad och lager där hälften av bolagets drygt femtiotal anställda arbetar. Under våren 2016 flyttade huvudkontoret, med produktion och lager, till nya större lokaler i Gävle för att få utrymme att växa.