Anfang Reklambyrå i Norrköping AB

Bildauktion ska ge bidrag till Barndiabetesfonden och information om diabetes typ 1

Pressmeddelande   •   Dec 05, 2013 14:00 CET

Vi auktionerar ut sex illustrationer och låter pengarna gå till Barndiabetesfonden. Att vi valde en bildauktion är för att det är ett sätt att uppmärksamma sjukdomen och vi kan samtidigt sprida information om barndiabetes typ 1. Vi tänker i första hand använda oss av sociala medier. Auktionen startar torsdag 5 december och är öppen till och med måndag 16 december.

Auktionen finns beskriven på Anfangs hemsida och Facebook. Det är där man kan lägga sina bud.

Trots att barndiabetes typ 1 är en svår, livslång sjukdom som i princip ingen tillfrisknar från, är forskningsbidragen små i förhållande till andra svåra sjukdomar. Det går i dagsläget inte att förebygga sjukdomen och inte heller bota.

Barndiabetes typ 1 är en immunologisk sjukdom. De insulinproducerande betacellerna i bukspottkörteln har förstörts av kroppens eget immunförsvar.

En vanlig missuppfattning är att de som drabbas ätit felaktig kost så som kan vara fallet vid diabetes typ 2, även kallad åldersdiabetes. Men barndiabetes typ 1 är autoimmun och har inget med kost att göra. För barnen blir det ytterligare en belastning att behöva möta fördomsfulla kommentarer om att de själva skulle vara orsak till att de är sjuka.

Anfang Reklambyrå - personlig kommunikation och kreativ design.

Det doftar kaffe och på golvet ligger tecknade bilder till en handbok utspridda. Vid runda bordet är det idémöte. Någon skrattar högt. Rösterna blir intensivare. Det ringer på dörren. Strategier för ett nyöppnat café diskuteras. En tandborste får ny design. Ett reportage om ett somaliskt köpcentrum formuleras till en hyresgästtidning. Någon har hämtat fisksoppa till alla. En app för språkinlärning tar form i samarbete med en skola och dataexperter. Ett nytt hus i Mälardalen presenteras medan en exklusiv klädbutik får en annons levererad före klockan två. En fotograf kommer för att planera en dokumentärfilm om skärgården samtidigt som en årsredovisning för ett börsnoterat företag får ny formgivning. Espressomaskinen sprakar. En ny hemsida för en friskola lanseras. Nya möten. En orange mässmonter levereras och den tecknade handboken skickas på tryck.

En helt vanlig dag på jobbet.