Sverredal & Langen AB

Bilden av Nordkorea - sann, falsk eller mytisk?

Pressmeddelande   •   Aug 24, 2012 15:10 CEST

Varför Nordkorea?
Vi var nyfikna på det slutna landet och bestämde oss för att åka dit. I vår research inför resan tog vi del av myter, skrönor och den ofta ensidiga bilden som förmedlas till, och av, länderna i väst.

Fotografierna vi hittade på nätet var av en och samma karaktär. Motiv på landets ledare, turistattraktioner, moderna byggnader, militärparader, dansuppvisningar och människor i fina kläder, för att nämna några exempel. Vi informerades också om att det enbart var den typen av bilder vi skulle få fotografera. Vi nollställde våra förväntningar och öppnade våra sinnen för att försöka ta reda på sanningen om hur folket egentligen har det.

Vi ställde in siktet på människor i olika miljöer och situationer. Allt från hårt arbetande bybor och barn till trafikpoliser, militärer och businessklädda män och kvinnor.

Döm av vår förvåning när vi långa stunder tilläts fotografera och filma ostört, och mer än en gång fick promenera bland människorna. I det stora hela blev vi också väl bemötta av intresserade och nyfikna nordkoreaner, men vi upplevde även konstigheter och var med om flera dråpliga episoder.

Med oss hem fick vi sammanlagt 8000 bilder och 850 filmklipp. Detta trots att vi fick cirka 450 bilder raderade i av polis och gränskontrollanter. Några av bilderna har publicerats i Svenska Dagbladet, andra i den norska tidningen Fotograf.

Många av våra bilderna väcker starka känslor, skapar debatt och ger perspektiv på tillvaron. Sanningen kan vi dock inte påstå att vi hittade. Däremot kan vi berätta om - och visa olika bilder av ett kontrastrikt land. Den som tittar på bilderna och deltar i dialogen har chans att skapa sin egen bild av det mytomspunna landet. Därav titeln på utställningen: Nordkorea – sann, falsk eller mytisk?

Välkommen till pressvisningen den 21 september kl. 15.00-16.00 på Galleri Sverredal & Langen, Östgötagatan 23A, på Södermalm i Stockholm. Stanna också gärna på vernissagen som startar efter pressvisningen.

Galleri Sverredal & Langen
Kontakt via e-post: galleri@svelan.se

Utställare
Maria Langen, journalist och fotograf - se Marias fotoblogg www.svelan.se
Sverre Sverredal - filmare - se Sverre Sverredals verk
Björn Bergman, fotograf, företag Photo2be, och styrelsemedlem i Bildleverantörernas Förening

Pressbilder och presentationer
Fotograferna erbjuder media fri användningsrätt av de bilder som finns under pressfliken på Galleri Sverredal & Langen, i samband med utställningen. Där finns också en kort presentation av utställarna och galleriet. Kontakta oss via e-postadressen galleri@svelan.se för högupplösta bilder.

Sverredal & Langen AB är ett stockholmsbaserat företag som ägs och drivs av Maria Langen och Sverre Sverredal. Verksamhetens huvudsakliga inriktning är:

• Journalistisk och fotografisk verksamhet, film, galleri och konst
  • Utbildnings- och konsultverksamhet inom kommunikation och management. Kriskommunikation