Bildt måste agera för DTP och demokratin i Turkiet

Pressmeddelande   •   Dec 14, 2009 13:58 CET

I fredags meddelade den turkiska författningsdomstolen att man beslutat att förbjuda Demokratiska samhällspartiet DTP. Samtidigt förbjöd man 37 DTP-politiker, däribland partiledaren, att bedriva politisk verksamhet i 5 år. Lars Ohly fördömde beslutet i ett pressmeddelande i fredags. Idag har Vänsterpartiets utrikespolitiske talesperson Hans Linde lämnat in en skriftlig fråga till utrikesministern där han kräver att Carl Bildt agerar för att förbudet hävs och att Turkiet respekterar mötes- och föreningsfriheten.

- Turkiet har slagit in på en väg som leder bort från ett medlemskap i EU, säger Hans Linde. Sverige måste som ordförandeland snabbt göra klart att förbudet mot DTP strider mot grundläggande mänskliga rättigheter och kräva att förbudet hävs.

- Bildt har profilerat sig som Turkiets bästa vän i EU, men nu måste de mänskliga rättigheterna och minoriteternas ställning sättas högst upp på dagordningen i alla relationer med den turkiska regeringen, säger Hans Linde.

För mer information:

Hans Linde, utrikespolitisk talesperson (V), tel: 070-290 07 40