Bilkamera Stockholm AB

Bilkamera filmar en Boeing 747 som störtar

Pressmeddelande   •   Maj 01, 2013 19:28 CEST

STOCKHOLM, 19 maj, 2013

Filmen på en Boeing 747 som störtar i Bagram, Afghanistan, som likt en löpeld spred sig under lördagen är tagen med en bilkamera.

Fler och fler nyhetsinslag rapporteras i medier med material tagna från bilkameror, eller "Dash Cams" som de heter på engelska. Anledningen till det är självklar, miljontals kameror finns ute på vägarna varje dag och dokumenterar allt som sker i trafiken! Bilkameran som tillbehör har sitt ursprung i Asien och Ryssland där försäkringsbolagen ger en lägre premie om en bilkamera finns monterad i bilen. Filmerna ifrån dessa bilkameror har används som bevismaterial - men vissa har även laddats upp på YouTube och används nu mer och mer i media. Bilkameran gör nu sin entré i Sverige!

- Främsta anledningen till att ha en bilkamera i bilen är att om olyckan är framme kan du slippa onödiga självrisker och jobbiga dispyter vid vägkanten med ett extra vittne i bilen, säger Maria Persson, kundansvarig på Bilkamera.se.

Bilkamera.se slog upp portarna till sin webbutik i början av Februari 2013 som första svenska butik inriktad på försäljning av bilkameror. Kameran passar i alla bilar och används av både privatpersoner och företag. Användningsområdena  i yrkestrafiken är många, allt från budfirmor som kan erbjuda säkerhet för sina leveranser till körskolor som ger inspelade lektioner med ljud och bild till sina elever.

Om Bilkamera.se

Bilkamera Stockholm AB, www.bilkamera.se, lanserar bilvärldens hetaste tillbehör i Sverige. En bilkamera är en liten kamera man fäster inuti bilen för att filma allt som sker i trafiken. Filmerna ifrån dessa bilkameror kan sedan användas för bevisning vid olyckor och oenighet. Slipp onödiga självrisker och bråk vid vägkanten med ett extra vittne i bilen. Företaget grundades 2013 och är privatägt.