KONSTART

Bill Marcus Ridung - Berättarna. Kolporträtt. - VERNISSAGE tors 2 maj 2013

Pressmeddelande   •   Apr 29, 2013 11:08 CEST

Välkommen på vernissage torsdagen den 2 maj kl 17-21.

Bill Marcus Ridung
- Berättarna. Kolporträtt.

” Kolkritor och A2 blad. En bild. Vinklar. Först upp, sen upp & ner, åt sidan. Är pannan för hög? Ser hon för ledsen ut? Ansiktslinjer vittnar om dennes historia. Ögonblick, förluster, tårkanaler, skrattgropar, näsvingar. Skapa porträtt kräver en viss känsla för igenkänning. Och för historia. Men vi ser olika saker hos varandra. Vår egen historia speglar sig i hur vi uppfattar och betraktar den andre. När jag ritar i kol blir det aldrig riktigt likt. Människors ansikten förändras under arbetets gång. Som om det åldras under tiden jag drar kolkritan över pappret.

En kväll, när jag hade lagt orden åt sidan, fattade jag kolkritan. Satte på en favoritlåt på högsta volym, drog några sträck, skuggade ut, undersökte linjerna. Det började med min katt Harriet, sen knölsvanen och den eviga kärleken. En man som förlorade på Bingo och en ensam kille i en amerikansk högstadieskola. Jag började se skuggorna i ansikten, vecken, bekymren, väntan och förväntan i blickarna. Ansikten berättar. Och kanske har jag haft användning av alla möten jag haft i mina arbeten med människor på bland annat Situation Stockholm och Stockholms Stadsmission. Där kom jag människor väldigt nära, fick ta del av deras berättelser. Kanske det var där det började. Förståelsen för öden, förluster, historier och erfarenheter som jag sedan har använt mig av när jag tecknat porträtt som Sonja Åkesson, Wislawa Szymborska, Marie Louise Ekman, Sami Said, Alfred Hitchcock… Jag ville utforska dem. Jag började måla för att komma personerna närmre. För att lära känna de bättre. Sitta likt en fluga på axeln och följa med i berättelserna. Eller på en resa till rymden. Vilka erfarenheter tog Valentina med sig hem från sitt rymdäventyr? Har hon berättat allt?”
- Bill Marcus Ridung

Bill Marcus Ridung är tvåbarnspappa, utbildad litteraturvetare och journalist. Tidigare har han arbetat inom bokbranschen samt socialt arbete med människor i hemlöshet och med psykisk ohälsa. I dagsläget verksam som frilansjournalist och stadsbud.

Utställningen pågår 2-8 maj.
Mån - fre 12-19, lör 12-17, sön 12-15.

Konstföreningar och press kan boka enskilda visningar.

Välkomna!

KONSTART is an art gallery, shop and studio located at Hökens gata 11 in center of Stockholm, Sweden. Here you can buy and create art. Arrangement of art exhibitions with scandinavian contemporary artist, known and unknown different art forms as photo, abstract, figurative, graffiti and more. The art shop includes posters, screen prints, illustrations, sketches & paintings by several artists, for example Ola Kalnins, KAOS, Lajozz, Niki Cash, Anton Wiraeus, Mattias Bäcklin, Juan Cano, Yvonne Pettersson, Martin Aalykke, Rikard Falk, Cecilia Haupt, Siv Varhaugvik, Liam Norberg MERLEY We also have art books and limited edt of arty merchandise. The studio at Konstart arrange painting events for private groups and companies such as bachelorette parties, kids parties, after work painting, kick-offs, team building days. All groups work after a suitable theme, we do different exercise often according to music to get inspired. There after you can choose either make your own canvas individually or together in a group. We work with acrylic paint. Sometimes we arrange some of our exhibited artists for workshops. The participants will get insight how the artist work & learn basic techniques. Konstart share locale with the record shop Snickars Records run by the Stockholm based DJ Mika Snickars since 1995. Snickars Records buy, trade and sell both second hand & new dance music on vinyl. Welcome to us! www.konstart.eu http://konstart.tictail.com/