Rotary Sverige

Bill & Melinda Gates Foundation skänker Tällbergpriset på 1 miljon kr till Rotary

Pressmeddelande   •   Aug 06, 2012 19:32 CEST

Rotarys projekt för att befria världen från polio får  idag ett tillskott på  1 miljon kronor från Melinda Gates.  Bill & Melinda Gates Foundation, som tilldelats Tällberg Foundations Ledarskapspris för principfast pragmatism på en miljon kronor, har beslutat att donera pengarna till Rotary och dess poliobekämpning.

”Att befria världen från polio är ett viktigt steg för att skydda alla barn mot sjukdomar som kan förebyggas genom vaccinering,”  säger Melinda Gates. "Rotary International har varit en fantastisk förkämpe för att ta världen mer än 99 procent av vägen mot en poliofri värld, och de kommer att fortsätta kämpa ända tills målet är nått.”

Ann-Britt Åsebol, styrelseledamot i Rotary International och Carl-Wilhelm Stenhammar, tidigare världspresident för Rotary International, tar som Rotarys representanter emot gåvan av Melinda Gates idag i Stockholm.

"Vi är i en brytpunkt för att utrota polio, det finns färre fall i färre länder än någonsin tidigare, och vi har inte råd att ge upp nu”, säger Stenhammar. Den gåva som erhållits idag kommer att användas för immunisering i länder som fortfarande är i riskzonen.

Rotary är en humanitär serviceorganisation som har som högsta prioritet att medverka till en poliofri värld. Polio Global Eradication Initiative är ett samarbete sedan mer än 20 år mellan Rotary International, Världshälsoorganisationen WHO, UNICEF och US Centers for Disease Control and Prevention.

Sedan Rotary startade sina polioutrotningsinsatser för mer än 20 år sedan har antalet poliofall minskat med 99 procent över hela världen, från 350.000 fall per år till mindre än 700 under 2011. Endast i tre länder finns fortfarande sjukdomen: Pakistan, Afghanistan och Nigeria.

Genom åren har Rotary bidragit med 1,2 miljarder USD samt med otaliga timmar från volontärer för att få en poliofri värld.

Rotary är en global humanitär organisation med mer än 1,2 miljoner medlemmar i 34.000 rotaryklubbar i över 200 länder och geografiska områden. Rotarys medlemmar är män och kvinnor som representerar näringsliv, yrkesliv och samhälle med ett gemensamt åtagande att göra världen till en bättre plats genom humanitärt service.

Filmklipp och stillbilder på barn som poliovaccineras finnas här:  www.rotary.org/mediacenter

Kontaktpersoner

Ann-Britt Åsebol, styrelseledamot i Rotary International, 0705 951 802, ann-britt.asebol@telia.com

Rotary i Sverige: Christina Bredin, 0706 344 120, christina@bredin.pp.se