Billetto Sweden

Billetto lanseras i Sverige

Pressmeddelande   •   Nov 01, 2013 10:17 CET

Efter att ha fått starka rötter i Danmark med ett brett fokus lanserades Billetto i England, där genomslagskraften hos pop-up event inom musik och livsstil varit stor. Nu lanseras Billetto i Sverige, med förköpsbiljetter till Sónar Stockholm 2014 och F 1-6 på Fotografiska.

Primärt är Billetto en “Liveguide” som tipsar och väljer ut event till besökaren, men också ett prisvärt biljettsystem som gör det enkelt för arrangören att administrera sin biljettförsäljning. På billetto.se kan man även skapa, och som besökare hitta, event som är gratis att gå på.

Sajten är dessutom uppbyggd som en social plattform, där besökaren kan följa sina vänner och intressanta arrangörer. Denna funktion kallas “Discover”, och får en nylansering i samband med att Billetto släpper en app till iPhone som gör det lättare att upptäcka och planera event i sin närhet.

Billetto bygger på “self-service”, och målet är att sudda ut gränserna mellan artist, kreatör, arrangör och besökare.

– Precis som i Danmark och London finns det ett fantastiskt kulturutbud i Sverige, och det vill vi inte att folk ska missa! Vi jobbar för att samla ihop en bra blandning av event för de som är ute efter nya upplevelser och samtidigt göra det enklare för arrangörer att nå ut till besökare, både självklara som nya, säger Henrik Teisbæk, grundare och CEO.

I samband med Sverigelanseringen håller Billetto fest tillsammans med Svenska Musikklubben den 14 november på Debaser Strand. Där spelar bland andra Tove Lo live. Gratisbiljetter och mer information om festen finns på billetto.se/digssthlm.

FAKTA

• Billetto etablerades i Danmark under 2010 av Henrik Teisbæk, Anders Fink, Patrick Borre, Henrik Akselbo, Jesper Borre Hansen, Christian Hølmer och Erik Balck Sørensen.
  • Under 2013 investerade Vækstfonden 16 miljoner DKK i verksamheten.
  • Billetto har över 300.000 användare.
  • I februari 2013 öppnade kontoret för Billetto UK i London.
  • Billetto har idag 20 anställda i Danmark och 10 i London.
  • I Danmark samarbetar man med bland andra Distortion och Copenhagen Cooking, i England samarbetar man med bland andra VICE, Numbers och Visions Festival.

Billetto startade i Danmark 2009 och etablerades i London under våren 2013 – nu är det Sveriges tur. Billetto är en plattform för såväl arrangörer, som besökare. Gratisevent, biljetter till konserter, workshops eller nästa personalfest. Här finns något för alla, och vi finns här för alla typer av arrangörer. Allt för att ge besökaren mer än bara en biljett.