Nordea Bank AB

Billigare för student att äga sin bostad än att hyra

Pressmeddelande   •   Okt 05, 2005 09:34 CEST

Det visar undersökning från Nordea

I Östersund är det 866 kronor billigare i månaden, eller drygt 10 000 kronor billigare per år, att äga sin studentbostad än att hyra den. I Linköping och Karlstad är det cirka 700 kronor och i Uppsala 275 kronor billigare per månad. Det visar en färsk undersökning som Nordeas privatekonom Ingela Gabrielsson gjort. I samtliga sex universitetsstäder som ingick i jämförelsen är det mer fördelaktigt att äga sin studentbostad än att hyra den.

Att hitta en bostad är för många nyblivna studenter ett stort och tidskrävande problem. Det är ofta lång väntan och en hög hyra. Att bo i andra hand är ofta ännu dyrare. Men det kan löna sig att köpa sin egen studentbostad. Nordea har räknat på alternativet med egen bostad i sex universitetsstäder. Så här blev resultatet:

Hyra
hyra/månad för 12 månader Äga
kostnad/månad netto inkl avgift

Skillnad
Östersund 2 750 kr 1 884 kr -866 kr
Linköping 2 750 kr 2 029 kr -721 kr
Karlstad 2 750 kr 2 040 kr -710 kr
Umeå 2 500 kr 1 930 kr -570 kr
Uppsala 2 700 kr 2 425 kr -275 kr
Lund 2 500 kr 2 420 kr -80 kr

Så har vi räknat: bostad på 30 kvadratmeter, genomsnittligt försäljningspris inklusive avgift. 10 procent i kontantinsats, bottenlån 2,49 procent i ränta, topplån 3,39 procent i ränta, 20 års rak amortering jämfört med hyran för studentlägenhet i respektive ort.

- I samtliga sex universitetsstäder är det billigare att äga sin bostad än att hyra den om hänsyn tas till att studenten utnyttjar ränteavdraget. Även om studenten inte haft en inkomst och kan utnyttja ränteavdraget är det fördelaktigare att äga sin bostad i fem av sex städer i undersökningen, säger Ingela Gabrielsson, privatekonom Nordea.

- Det är viktigt att studenten överväger fördelar och nackdelar med att äga sitt boende. Ofta krävs en kontantinsats vid köp. Att köpa en bostad är ett risktagande, men det kan också bli en bra grundplåt till framtida boende, säger Ingela Gabrielsson.

Mer information om av undersökningen finns på www.nordea.se

För ytterligare information:
Ingela Gabrielsson, privatekonom, 08-614 66 32