Ynnor AB

Billigare tjänstebil 2012 – men dyrare om du kör etanol- eller hybridbil

Pressmeddelande   •   Nov 25, 2011 08:38 CET

Många av landets tjänstebilsförare kan se fram emot sänkta förmånsvärden nästa år. Men för etanol- och hybridbilsförare väntar en skattesmäll. Det står klart sedan Riksgälden på fredagen bestämt statslåneräntan som styr förmånsbeskattningen för 2012.

Det förmånsvärde en tjänstebilsförare ska betala skatt för räknas ut enligt en formel som grundar sig på prisbasbeloppet, statslåneräntan och bilpriset.

Prisbasbeloppet för 2012 har höjts med 1 200 kronor till 44 000 kronor. Statslåneräntan bestäms sista fredagen i november och är satt till 1,65 procent.

Det gör att de flesta av landets tjänstebilsförare kommer att få ett billigare bilinnehav nästa år. För företagen innebär det sänkta kostnader för sociala avgifter.

En förare av Volvo V70 1,6D (diesel) sparar 1 150 kronor efter skatt (50-procents marginalskatt) för helhåret. För gasbilen V70 2,5T AFV, som har kvar sin 40-procentiga rabatt till 2014, blir sänkningen 1 700 kronor.

– Det är förstås bara att gratulera landets tjänstebilsförare till ett billigare bilinnehav. Men det är klart att det kan tyckas vara lite märkligt när många framöver samtidigt kommer att dra sig för att köpa ny bil, säger tjänstebilsexperten Ronny Svensson, vd på Ynnor AB.

– Det finns ett annalkande hot i dagens förmånsvärden: de är inte i närheten av att spegla det faktiska värdet av förmånen, vilket ju borde vara hela poängen med förmånsvärdet. Det är avsevärt dyrare att köpa motsvarande bil privat.

Från årsskiftet slopas däremot förmånsvärdesrabatten för etanol- (20 %) och ej laddbara elhybridbilar (40 %).

Nettokostnaden per månad för etanolbilen Volvo V70 T4F ökar då med 3 950 kronor (+24 %) och för hybridbilen Toyota Prius med hela 7 000 kronor (+ 65%)!

– Förmånsbilisterna får passa på att njuta av den söta mjölken. Det är inte osannolikt att regeringen så småningom justerar i systemet, till exempel i samband med en ny miljöbilsdefinition och eventuell omläggning av fordonsskatten framöver.

– Det är bra att regeringen har slopat rabatten för vissa bränsletyper och att det finns ett slutdatum för nedsättningen av el- och gasbilar, men de borde aldrig ha förlängts. För varför ska en gasbil som på certifieringsgas släpper ut en bra bit över 150 gram CO2/km få rabatt, när en fullhybrid som släpper ut under 90 inte få det? funderar Ronny Svensson.

Men bilar som går på nischbränslen är ändå inte utan skatteförmåner. Kvar är den permanenta skattelättnaden för alla hybrid-, etanol-, gas- och elbilar. När förmånsvärdet räknas ut sätts priset ned till närmast jämförbar bil som drivs med konventionellt drivmedel.

Det kan bli rejäla summor. Elbilen Tesla som kostar cirka 1 000 000 kronor sätts ned till omkring 400 000 kronor, motsvarande nypris för sportbilen Lotus Elise som är Teslans grund.

Toyota Prius likställs numera med Toyota Avensis (tidigare med Corolla/Auris). Prius kostar från 267 750 kronor, men när förmånsvärdet räknas ut ”kostar” Prius därför bara 210 200 kronor. Det sänker förmånsvärdet med knappt 6 000 kronor, från 41 300 kr till 35 400 kr (enligt beräkningsexemplet artikeln) – en nettosänkning på cirka 3 000 kronor.

Etanol- och gasbilister får också en lättnad eftersom biodrivmedel är skattebefriade genom statsstöd till och med minst 2014. Stödet kan förlängas till och med 2020, men inte längre av EU-rättsliga skäl.

Regeringen sparar hela 470 miljoner kronor per år genom att slopa rabatten för etanol- och ej laddbara hybridbilar. Nedsättningen för gas- och laddbara elbilar kostar samtidigt omkring 460 miljoner kronor till och med 2014, med nuvarande bilparks bränslefördelning.

Tjänstebilsfakta är Sveriges mest kompletta webbtjänst för dig som arbetar strategiskt med ditt företags bil-, finans-, hanterings-, skatte- och policyfrågor.

För kommentarer, kontakta Ronny Svensson, 040-699 77 11

Ynnor AB, Tel: 040-35 48 78, Fax: 040-611 02 10, www.ynnor.se

Länk till foto på Ronny Svensson: http://www.ynnor.se/media/default.asp?sub=pressbilder