Bilprovningen

Bilprovningens nya station i Växjö är klar

Pressmeddelande   •   Okt 25, 2004 15:56 CEST

På måndag invigs den nybyggda bilprovningsstationen i Växjö. Stationen har åtta kortbanor och dessutom utökad kapacitet för lastbilar.

På måndag den 25 oktober är det invigning av den nya stationen i Växjö som ligger 500 meter från den gamla. Stationen är en så kallad kortbanestation, vilket innebär att personbilar besiktas på ett och samma ställe i hallen och inte behöver flyttas mellan de olika momenten vid besiktningen. Den nya stationen har åtta infartsportar jämfört med den gamla som hade tre stycken. Lastbilsbesiktningar får dubbelt utrymme med totalt två lastbilsbanor.

Fördelen med kortbanekonceptet är att arbetsflödet blir effektivare på stationen. Kunden kör in sin bil genom porten direkt upp på lyften. Där utförs alla moment förutom bromstest och miljökontroll och kunden har direktkontakt med besiktningsteknikern och kan samtidigt ställa frågor. När det är klart kan kunden följa med när teknikern provkör och bromstestar bilen.

Platschefen i Växjö, Patrick Jonsson är nöjd med den nya stationen. Han tycker också att stationen är bra planerad med kortbanor och trevligare miljö för kunden med de ljusa och praktiska lokalerna.

– Kortbanekonceptet underlättar för besiktningsteknikerna i deras arbete men även för kunden, som kommer att uppleva besiktningen som bekvämare och mer överskådlig, säger Patrick Jonsson.

Totalt i landet finns åtta kortbanestationer och allt eftersom nya stationer byggs upp från grunden införs konceptet.

Stationen i Växjö invigs av Landshövdingen i Kronobergs län, Lars-Åke Lagrell med start klockan 12.00 på Hjalmar Petris väg 26. Även vd för Bilprovningen, Magnus Ehrenstråhle deltar vid invigningen.

För mer information kontakta:

Distriktschef, Lars-Gunnar Carlsson, mobil: 0705-24 80 51, E-post: lars.gunnar.carlsson@bilprovningen.se

Platschef Patrick Jonsson, mobil 070-593 73 06, E-post: patrik.jonsson2@bilprovningen.se

Informationschef, Christina Almgren, mobil: 0736-88 22 09. E-post: christina.almgren@bilprovningen.se

Trafiksäkerhet, miljö och fordonsekonomi är kärnan i vår affärsidé.
Medarbetare: 2100
Stationer: 180
Besiktningar per år: 5,5 miljoner
Omsättning, 2003: 1 500 mkr
Aktieägare: Svenska staten 52%, bilförsäkringsföretagen, Motorbranschens riksförbund m.fl. branschorganisationer.
Dotterbolag: Bilprovningen Test och Information AB