BIMobject AB

BIMobject och coBuilder skriver samarbetsavtal

Pressmeddelande   •   Mar 13, 2012 09:30 CET

Stefan Larsson, VD för BIMobject AB och Lars Chr Fredenlund, VD på coBuilder har idag tecknat ett samarbetsavtal inom ramen för objekt och tekniken runt BIM-objekt. Det nya samarbetet kommer att gynna alla användare av BIM programvara i Norge och kommer att ge BIM användare lättare tillgång till tusentals objekt till deras BIM modell och BIM-processen.

Samarbetet mellan coBuilder gruppen och BIMobject kommer att öka synligheten för de tillverkare som har BIM objekt och även förenkla det sätt arkitekter och ingenjörer kan hitta BIM objekt på samt ladda ner dem till sitt favorit BIM-system i dessa format. Fördelarna är högkvalitativa BIM objekt som garanterat kommer från den faktiska tillverkaren och kvaliteten kontrolleras av BIM experter från BIMobject AB. Att göra dessa objekt lätta att nå från coBuilder.no webbplatsen är ett stort steg framåt för byggnadsindustrin.

"Det är ett viktigt steg för coBuilder att integrera moderna BIM-processer och innehåll på vår portal som gör det tillgängligt för alla discipliner i branschen. Vår strategi är att serva alla projektplanerare, entreprenörer etc. med lösningar som uppfyller de krav som användarna har på BIM objekt" säger Lars Chr Fredenlund, VD för coBuilder i Norge.

"Samarbetet med den norska informationsportalen coBuilder är ett viktigt steg i vår strategi att kanalisera våra web baserade BIM objekt och göra dessa tillgängliga för majoriteten av BIM användarna. Detta stöder vårt neutrala sätt att publicera BIM objekt på nätet och låta produktinformation vara enkel att uppdatera och underhålla för tillverkarna" säger Stefan Larsson, VD för BIMobject AB.

Om coBuilder

coBuilder grundades 1997 och har 12 års historia av att erbjuda lösningar för den norska byggbranschen. coBuilder erbjuder tjänster som ger alla användare i Skandinavien tillgång till leverantörer av olika produkter, och upplysningar som produktinformation, broschyrer, godkännanden och nu även BIM objekt. coBuilder driver ChemXchange, ett system som erbjuder den europeiska byggsektorn ett skräddarsytt, lågpris, användarvänligt och elektroniskt kemisk informationssystem. Våra partners är sammanslutningar som FIEC, GCI-UICP, UNIEP. ChemXchange kommer att underlätta bedömningen kemiska risker, kemisk kommunikation uppåt och nedåt i distributionskedjan samt kemikaliehantering.

För ytterligare information, se www.cobuilder.com

BIMobject AB är ett svenskt företag med global skalbar affärsidé. Vi hjälper våra kunder att bli mer framgångsrika inom marknadsföring och försäljning, genom att skapa virtuella kopior av deras produkter som BIM objekt.  BIMobject AB utvecklar IT verktyg, web lösningar och tjänster för skapandet, konverteringen och publiceringen av BIM objekt på nätet och skapar en direktlänk mellan produkterna och föreskrivande led som använder BIM/CAD system i byggbranschen.