Folkets Hus och Parker

Bio Kontrast Filmdagar och Konstdagar 6-10 augusti

Pressmeddelande   •   Aug 04, 2003 12:00 CEST

I år har riksorganisationen Folkets Hus och Parker valt Lidköping som platsen för två av våra största centrala arrangemang - Bio Kontrast Filmdagar och Konstdagar.

Filmdagarna har i år lockat rekordmånga gäster från hela biografsverige. Mer än 220 personer från 85 föreningar i landet är anmälda. Filmvisningen i Folkets Hus två salonger samt i Röda Kvarn innefattar t ex trefaldigt Oscarbelönade dramat "The Pianist" av Roman Polanski. Bland sextiotalet filmtitlar visas också "Bowling for Columbine", "25 ungar och en pappa", "Rädsla urholkar själen" etc. En riktigt aktiv filmentusiast kommer att klara ca fem filmer per dag, så det handlar om att välja...

Torsdagen den 7 augusti bjuder filmdagarna på skolbioseminarium om mobbing och konflikthantering.

Konstdagarna som för första gången samarrangeras med filmdagarna pågår under torsdagen och fredagen i Folkets Hus. Som vanligt kommer deltagarna att kunna lyssna till någon spännande föreläsning och tillfälle ges att se de olika utställningarna som presenteras för att sedan bokas för turné i folketshus- och folketsparksverige. Föreningarna tar alltså ett stort ansvar för att även landsbygdspubliken kan få möjlighet att se kvalitativ och spännande konst, t ex en utställning över gamla fina folketsparks-affischer som säkert kommer att locka fram många minnen.

Både film- och konstdagarna vänder sig i huvudsak till Folkets Hus och Parkers medlemmar och är inte tillgängliga för övrig publik.

Lidköpings Folkets Hus är en av riksorganisationens mer än 800 medlemmar. Folkets Hus och folkparker är de våra största medlemsgrupper, men sedan början av året kan vi också glädjande räkna de allra största musikfestivalerna till vår medlemskår, t ex Hultsfredsfestivalen, Göteborgs-kalaset, Arvikafestivalen o s v.

Lidköpings Folkets Hus visar film drygt 330 av årets dagar för ca 60 000 besökare per år. Dessutom arrangeras många teaterföreställningar och konferenser med en tydligt ökad efterfrågan. Därför pågår nu en process med målet att skapa ett större, mera modernt Folkets Hus, ett kulturhus i Lidköping.

Folkets Hus och Parker
Ewa Andrésen
informationsavdelningen

Kontakta oss gärna: Frågor om riksorganisationen och Filmdagarna/Konstdagarna besvaras av