biogas.se

Biogas.se: Framgång trots uteblivna poäng för Team Biogas.se

Pressmeddelande   •   Jul 13, 2009 09:01 CEST

Det blev framgångar för Team Biogas.se trots uteblivna poäng. De två biogasdrivna VW Scirocco hade bra fart under helgen men drogs med otur under Västkustloppet utanför Falkenberg.

Den trefaldige STCC-mästaren Fredrik Ekblom hade mycket bra fart i bilen och satte femte bästa tid under testerna inför helgen. Banan i Falkenberg är en av de snabbaste i Sverige med mycket begränsat antal omkörningstillfällen.
Trots det lyckades Patrik Olsson plocka totalt sju placeringar under helgens två heat. Han startade besviket från sextonde plats i det första heatet men kunde enkelt plocka flera placeringar och slutade som bil nummer tretton. Olsson fortsatte med samma höga fart även i heat två där han slutade som bil nummer nio. Endast en plats utanför poäng. Patrik Olsson är debutant i STCC och det var också första gången han körde sin klimatsmarta Volkswagen Scirocco på banan.
- Vi hade lite svårt med bilens inställningar på banan eftersom vi inte kört här tidigare. Trots det hade vi bra fart och jag var uppe och nosade på poängplaceringen, berättar Olsson.

Fredrik Ekblom imponerade stort när han under fredagens testpass satte femte bästa varvtid. I kvalet blev Ekblom nia och missade precis den andra kvalomgången dit de åtta snabbaste förarna går vidare. I heat ett hade Ekblom en bra fight om poängplaceringen men missade även där poängen med endast en placering. I det andra heatet blev Ekblom påkörd bakifrån med en punktering och depåstopp som följd. Han slutade på sjuttonde plats.
- Jag trodde inte vi skulle lida så mycket av bilarnas framtunghet på grund av ojämn viktfördelning här på banan, just eftersom den är så snabb. Men lite förvånad fick jag inse att framdäcken försvann oroväckande snabbt. Det var inte så mycket att göra och vi tvingades till en betydligt lägre kurvhastighet än många andra bilar, summerar Ekblom.

Trots att STCC-tävlingarna tar ett sommaruppehåll kommer arbetet bakom kulisserna i Team Biogas.se fortsätta lika intensivt som vanligt. Det är alltid mycket som behöver göras på bilarna mellan tävlingarna och teamet ska dessutom hinna köra flera testpass.
- Vi har ju inte kört här i Falkenberg tidigare och trots att vi har haft lite otur är jag mycket nöjd. Planen är att vi ska testa en hel del under sommaruppehållet och komma till nästa tävling med nyfunnen fart. Så någon semester är det inte tal om, säger teamchef Tobias Johansson.

Nästa tävling går på Karlskoga Motorstadion den 14-15 augusti.

För mer information, kontakta Ulrika Freidlitz, PR-chef E.ON, tel 0702-670 202 e-post ulrika.freidlitz@eon.se, Marcus Thomasfolk, informationschef Volkswagen Personbilar, tel 070-35 896 57 e-post marcus.thomasfolk@volkswagen.se eller Tobias Johansson, teamchef Biogas.se, tel 0705-866 020.

Team Biogas.se är världens första racingteam som kör på biogas - marknadens mest klimatsmarta bränsle. Bakom Biogas.se står energiföretaget E.ON - med målet att erbjuda förnybart drivmedel till alla Sveriges bilister - som tillsammans med samarbetsparterna Volkswagen och LRF deltar i STCC med två biogasdrivna Scirocco. Teamets förare är Fredrik Ekblom och Patrik Olsson. STCC är Sveriges tuffaste racingmästerskap för standardbilar och körs under nio deltävlingar från 2 maj till 26 september. För mer information om biogas som drivmedel, om teamet och om bilarna - se www.biogas.se För mer information om E.ON - se www.eon.se För mer information om Volkswagen - se www.volkswagen.se