Zita - Folkets Bio

Biografen Zita 22-28 oktober

Pressmeddelande   •   Okt 12, 2010 14:29 CEST

DETTA MAIL INNEHÅLLER:

1. Premiär 22 oktober: TILL HAVET (Alamar)
2. Nypremiär 24 oktober: YOUR MIND IS BIGGER THAN ALL THE SUPERMARKETS IN THE WORLD + samtal
3. Svensk kortfilm c/o Folkets bio: Premiär 22 oktober MORMORS ÖGA
4. På repertoaren: ENGELEN, HONUNG, TUSEN OCH EN NATT (JÄVLA SKÖNA MÄN), CARL BILDT – EN TROVÄRDIG MAN?, PUSSEL, FRÖKEN MÄRKVÄRDIG & KARRIÄREN, ARMADILLO, DEN NAKNA MANNEN, WHITE MATERIAL, EN ITALIENSK FAMILJ PÅ GRÄNSEN TILL SAMMANBROTT
5. Sista dagarna: ARMADILLO och PUSSEL
6. CINÉ FRANÇAÎS/ATMOSFÄR: MÈRES ET FILLES/MÖDRAR OCH DÖTTRAR
7. PSYKOANALYTISK FILMSERIE 27 oktober: FLICKAN
8. Kommande premiär 29 oktober: VEGAS och ÄPPLET OCH MASKEN
9. Fotoutställning pågår: ISTANBUL av Stefan Bladh
10. Småfolkets bio 21-22 oktober: VEM? & JACK OCH PEDRO

---

1. Premiär 22 oktober: TILL HAVET (Alamar)

TILL HAVET (ALAMAR)
Av Pedro González-Rubio, Mexico, 73 minuter

Natan bor med sin mamma i Italien, men får åka och hälsa på sin pappa i det förtrollande vackra Banco Chinchorro i Mexikanska Golfen, ett av världens största korallrev. Far och son spelar sig själva när de tillsammans utforskar havet och naturen, och varandra.

YOUR MIND IS BIGGER THAN ALL THE SUPERMARKETS IN THE WORLD
- Some guidance for a lost Westerner -

av Cecilia Neant-Falk, 2009, 72 min

En film, en bok och ett konstprojekt; en stillsam resa där dramatiken är de tankegångar som sätts igång inom betraktaren. En film som utmanar, ger energi och öppnar sinnet för nya tankebanor.

Det pågående samtalet mellan Cecilia och Upul, som äger rum varje eftermiddag klockan 4 på Nilambe Meditation Centre, Sri Lanka, tar oss med på en existentiell resa. Här får Cecilias frågor – om rastlöshet, tid, minne, relationer, lycka, depression, Upuls jordnära svar från ett buddhistiskt filosofiskt perspektiv. Deras röster ackompanjeras av det tropiska landskapets fåglar och insekter i en rofylld filmsekvens med en skog, ett berg och en trädgård.

Fyra söndagar visas filmen kl 15.00 med efterföljande samtal. Vid första visningen söndag 24 oktober medverkar regissören Cecilia Neant-Falk i samtal efter filmen. Hon har tidigare gjort "Du ska nog se att det går över" (Guldbagge 2003) och "Väninnor -berättelser från garderoben".

3. Svensk kortfilm c/o Folkets bio: Premiär 22 oktober MORMORS ÖGA

Svensk kortfilm c/o Folkets bio är en satsning på digital distribution av högkvalitativ svensk kortfilm på biograf och DVD. Under hösten visas kortfilm dagligen kl 18.00 under 10 veckor. Fri entré till dessa visningar som ger en ny premiär varje fredag!

Premiär 22 oktober: MORMORS ÖGA
av Jonathan Lewald, Sverige, 5 minuter

”Min mormor har alzheimers syndrom och jag har på nära håll sett i hennes ögon hur hon saknat en uppfattning om nuet, minnen och känslor. Tankar som vandrar utan att att få fäste.

En depression handlar ofta om att inte kunna sortera sina känslor och tankar. Allt blir oklart, svårt att greppa, ibland nära, ibland i fokus, ofta långt borta. Svårt att värja sig ifrån. För mig blev det en parallell och en sätt att kanske förstå hennes tillvaro lite.” Jonathan Lewald

---

4. På repertoaren i övrigt: ENGELEN, HONUNG, TUSEN OCH EN NATT (JÄVLA SKÖNA MÄN), CARL BILDT - en trovärdig man?, PUSSEL, FRÖKEN MÄRKVÄRDIG & KARRIÄREN, ARMADILLO, DEN NAKNA MANNEN, LA DANSE, WHITE MATERIAL, EN ITALIENSK FAMILJ PÅ GRÄNSEN TILL SAMMANBROTT

Pressmaterial och bilder: www.folketsbio.se eller www.zita.se

ENGELEN
Av Margreth Olin, Norge, Sverige, 97 minuter

Lea växer upp i ett hem präglat av bristen på trygghet. Från att ha varit en glad, nyfiken liten flicka tvingas Lea uppleva att hennes liv brutalt förändras när hennes mamma återvänder till sin ex-make, Ole. En ständig dödsdans mellan två vuxna skadar barnet som växer upp mellan dem. Lea flyr med hjälp av droger för att bedöva och klara vardagen i sin familj, som vuxen är hon fast i heroinmissbruk.

HONUNG
Av Semih Kaplanoglu, Turkiet, 103 minuter

Guldbjörnsvinnaren för Bästa film i Berlin 2010! En känslig och gripande historia om 6-årige Yusuf, som när hans far som är biodlare försvinner under mystiska omständigheter ger sig ut för att hitta honom. HONUNG utgör tredje delen i regissören Semih Kaplanoglus trilogi om Anatolien. Föregångarna är filmerna "Ägg" och "Mjölk".

---

TUSEN OCH EN NATT (JÄVLA SKÖNA MÄN)
Av Fatemeh Gosheh, Isa Vandi, Sverige, 80 minuter

Hon blev plötsligt kär i en man som i alla hennes målningar stod för ondska. Kär i en muslimsk man, kär i sin fiende. Under sju år har Fateme Gosheh filmat sin stormiga, smärtsamma och inte minst kärleksfulla relation i både ur och skur.
Hur ska man förhålla sig till varandra för att lyckas bevara de ideal man tror på. Hur ska kärleken överleva konventioner, strukturer och ett samboskap? Är kärleken värd att väljas före allt man tror på? Kring de här frågorna kretsar dokumentären ”Tusen och en natt (jävla sköna män)” med filmarna själva i huvudrollerna.

---

CARL BILDT – EN TROVÄRDIG MAN?
Av Maj Wechselmann, Sverige, 36 minuter

Varför utreds Carl Bildt för folkrättsbrott?
I Sudans oljerika träsk får du möta vittnen från den folkfördrivning som Lundins oljeutvinning förorsakade, lokalbefolkningen såväl som läkare utan gränser. Du får möta Tysklands före detta inrikesminister, Gerhart Baum - FNs specielle rapportör. Du får även möta vittnen från folkfördrivningen i Ogaden. Där bedriver Lundin Petroleum exploatering sedan 2006. Enligt Human Rights Watch har etiopiska militären sedan 2007 fördrivit 12000 ogadenier från de områden där oljebolaget har sin bas; och du får inte minst möta Bildt som uttalar sig länge och väl.

PUSSEL
Av Natalia Smirnoff, Argentina, 88 minuter

Det är Maria del Carmens 50-årsdag och när hon äntligen diskat och plockat undan efter sitt kalas har hon tid att titta på sina presenter. Ett pussel är det som mest fångar hennes intresse och efter att i hela sitt vuxna liv ha funnits till för sin familj upptäcker hon att hon har en mycket speciell begåvning. Hon är helt fenomenal på att lägga pussel. Från den dagen är hon uppslukad av sitt nyfunna intresse som leder henne till helt nya världar.

FRÖKEN MÄRKVÄRDIG & KARRIÄREN
Av Joanna Rubin Dranger, Sverige, 30 minuter

En galghumoristisk animerad film om inre demoner, övermäktiga föräldrakrav och karriäristisk härdsmälta. Rösterna görs bland annat av Vanna Rosenberg, Claire Wikholm, Ewa Fröling och Johan Rabaeus.

ARMADILLO
Av Janus Metz, Danmark, Sverige, 100 minuter

En närgången skildring av unga, adrenalinstinna danska soldater stationerade i Camp Armadillo, en bas belägen i Helmand-provinsen i Afghanistan.  I takt med att striderna mot talibanerna blir blodigare, ökar soldaternas isolering från den afghanska befolkning man är där för att hjälpa. De unga soldaterna blir alltmer cyniska och desillusionerade.
Vinnare av Grand Prix de la Semaine de la Critique under filmfestivalen i Cannes 2010.

DEN NAKNA MANNEN
Av Joonas Berghäll, Mika Hotakainen, Finland/Sverige 2010, 81 minuter

Nakna finska män i bastu talar direkt från hjärtat och i värmen från rostiga kaminer renar de sig själva både fysiskt och mentalt i en ovanligt familjär och poetisk film som leder fram till en djupt emotionell och oförglömlig final.

Filmen reser genom Finlands män i alla samhällsskikt i många olika bastun och vi får höra deras rörande historier om kärlek, döden, födelse, vänskap, och om livet. I all sin enkelhet registrerar kameran de råa och sällsynt vackra landskap, bastun och män i nästan magiska bilder. Närvaron och djupet av deras känslor når en gräns där det nästan är outhärdligt för betraktaren att titta på. ”Den nakna mannen” avslöjar männens nakna själar på ett ovanligt familjärt och poetiskt sätt.

WHITE MATERIAL
Av Claire Denis, Frankrike, 100 minuter

I ett icke namngivet land i Afrika pågår en blodig inbördes konflikt. Maria är en vit kaffeplantageägare som vägrar att lämna sina ägor trots den fara hon utsätter sig själv och sin familj för. Plantagen har funnits i hennes familj i generationer och för Maria finns inget annat liv. Medan hon envist kämpar på med kaffeskörden planerar resten av hennes familj en flykt tillbaka till Frankrike.
Med bl a Isabelle Huppert, Christofer Lambert, Nicholas Duvauchelle och Isaach DeBankole.

EN ITALIENSK FAMILJ PÅ GRÄNSEN TILL SAMMANBROTT
Av Ferzan Ozpetek, Italien, 114 minuter

En bitterljuv dramatisk komedi om en italiensk familj som äger en pastafabrik i Apulien.
Familjens äldre garde skulle inte önska annat än att deras två söner tar över familjeföretaget, gifta sig, skaffa barn och se till att Cantones efternamn bevarar sin glans i generationer. Men vad familjen vill och vad sönerna vill är två helt olika saker.

5. Sista dagarna: ARMADILLO och PUSSEL

Missa inte!, sista dagarna för Armadillo och Pussel - slutdatum söndag 24 oktober. Filminfo se ovan.

6. CINÉ FRANÇAÎS/ATMOSFÄR

Vår franska filmklubb är tillbaka på tisdagar kl 18:30! Totalt visas 8 franska filmer under hösten och säsongens andra film visas tisdag 26 oktober:

MÈRES ET FILLES/MÖDRAR OCH DÖTTRAR

av Julie Lopes-Curval, 2009, 105 min
med: Catherine Deneuve, Marina Hands, Marie-Josée Croze

Audrys mormor Louise lämnade en dag make och barn för att aldrig återvända. Audry hittar hennes dagbok och upptäcker familjehemligheter som får henne att förstå varför förhållandet till sin egen mor Martine, Louises dotter, har varit så invecklat. Tre förnäma skådespelerskor i denna film som tar upp ämnet mor-dotterrelationen med fantasi och stort engagemang.

7. PSYKOANALYTISK FILMSERIE 27 oktober: FLICKAN

Vad får ett barns personlighet att växa? Eller att vanställas? Hur tar känslor och önskningar form i mötet med vuxenvärlden? Vad för slags drömmar och fantasier väcks till liv - och vad mynnar de ut i för handlingar? Svenska psykoanalytiska föreningen inbjuder till 5 onsdagskvällar i samarbete med biografen Zita - och 5 filmer om barn och ungdomar med inledning och efterföljande diskussion. Tid: kl 18.00.

Onsdag 27 oktober kl 18:00:

FLICKAN

Av Fredrik Edfeldt, 2009, 96 min

Sommaren 1981 blir en tioårig flicka lämnad ensam med sin faster när resten av familjen reser till Afrika på ett biståndsprojekt. Fastern blir snart uppvaktad av en man och ger sig iväg med löftet att komma tillbaka om "bara" några dagar. Flickan hemlighåller att hon nu är helt ensam och sommardagarna går. Med skärpta sinnen upptäcker hon gradvis vuxenvärldens ofta absurda och ansvarslösa beteende.

Flickan är en tragikomisk film om vänskap och solidaritet på tillitens yttersta gren. Den handlar även om tioåringens sällsamma värld i gränslandet mellan fantasi och verklighet, barndom och vuxenvärld.

Psykoanalytiker Charlotta Björklind medverkar för samtal efter visningen.

Avslutande film i Psykoanalytiska serien denna säsong:
3/11 FISH TANK

8. Kommande premiär 29 oktober: VEGAS och ÄPPLET OCH MASKEN

VEGAS
av Gunnar Vikene, Norge, 110 minuter

Vegas är berättelsen om Thomas, Marianne och Terje - tre ungdomar som inte har någon plats i tillvaron. Efter att sett sin mamma bli misshandlad, blir Thomas placerad på ett ungdomshem. Vart hans lillebror är vill ingen säga. På hemmet möter han Marianne som än en gång har strulat till det för sig, och Terje som verkar vara från en annan planet. De tre har en gemensam dröm, och tillsammans är de med om en resa fylld av tro, hat och kärlek.
Vegas vann Svenska Kyrkans pris BUFF 2010.

ÄPPLET OCH MASKEN
av Anders Morgenthaler, Danmark, 79 minuter

Torben är som vilket äpple som helst, rädd för sjukdomar och cynisk. Hans mål med livet är att han vill bli vackrast av alla i trädet. Hans bästa kompis, Newton, är lugn som en filbunke och liknar ett päron. En dag träffar Torben masken Sylvia, som tydligen bestämt sig för att bygga ett bo i hans skinande kropp! De här blir början till kaos i den annars så lugna tillvaron. Möt det sjungande körsbäret Bo, de mässande Potatisarna, den märkliga Maskdoktorn och många fler. Följ med på en fantastisk frukt road-movie om vänskap och svek men framför allt om livet!
Svenska röstregin står Josef Fares för.

9. Fotoutställning pågår:
ISTANBUL av Stefan Bladh

”Finner mig själv i en taxi på väg mot flygplatsen. Lämnar Istanbul ännu en gång. Jag har alltid en underlig känsla i just den här scenen. Staden som förändrat mitt liv på många vis. Lika vacker och förförisk som mörk och destruktiv. En ständigt närvarande melankoli. Vet inte riktigt varför. Men jag tycker om den. Har försökt leva här, men kommer på mig själv varje gång att det inte går. Måste härifrån. Måste återkomma.”

Bilderna är från ett pågående projekt av fotograf Stefan Bladh och visas nu för första gången på Zita. De är tagna under hans resor till Istanbul från 2002 till 2010. Stefan är verksam i Stockholm och debuterade nyligen med boken ”The Family” - ett nära möte med en turkisk nomadfamilj.

10. SMÅFOLKETS BIO 21-22 oktober: VEM? och JACK OCH PEDRO PÅ NYA ÄVENTYR

VEM?
Av Jessica Laurén, Sverige, 30 minuter

Stina Wirséns böcker för de minsta har blivit film!

Vem-filmerna är små filmer om stora känslor och handlar om Lilla nalle och hennes kompisar som leker, bråkar, tävlar och gosar. Berättelser om att komma bort, vara bäst, spika sig på näbben eller att vara ful för att man är gul. Det är varma historier med goda slut för de allra yngsta.

JACK och PEDRO PÅ NYA ÄVENTYR
Av Staffan Erlandsson och Anna Hansson, Sverige 2006, 35 min

Jack och Pedro är två kompisar som bor på samma gård i en liten stad. Jack är en livlig och ganska obetänksam orm och Pedro är en lugn och konstnärlig sköldpadda. Här kommer tre filmer om Jack och Pedro! Om när Pedro ska måla tavlor till en konstutställning, om när Jack hamnar i finkan och om när de hittar en övergiven busig fågelunge på gården.

---

Pressmaterial och Bilder: www.folketsbio.se eller www.zita.se

För mer info och bilder kontakta Carina Pettersson, tel 08/545 272 54, e-post carina@folketsbio.se

Missa inte heller att bli medlem i vår Facebookgrupp: Zita Folkets Bio, för att få tips om filmer och evenemang; eller bli facebookvän med karaktären Zita Folkets Bio Stockholm för att få mer kontinuerlig information om vad som händer på biografen.

Välkomna!