Biolatte Oy

Biolatte - Från biologisk ensilering till probiotiska mjölksyrebakterieprodukter

Pressmeddelande   •   Okt 08, 2010 13:27 CEST

År 1983 genomförde Yves Delatte den första helt biologiska konserveringen med mjölksyrebakterier i Seinäjoki (Finland) och under åren 1983–1988 utvecklade han probioter för boskap. Dessa probioter innehöll levande mjölksyrebakterier samt kolhydrater och socker som aktiverade blandningen innan den upptogs i tarmsystemet. Det var enkelt och logiskt att använda samma formel som tidigare använts i ensilagesilorna.

Då formeln hade en positiv effekt på djur började den efter år 1988 testas även på människor, eftersom människor och däggdjur har likadana immunsystem. På en medicinsk konferens i London i maj 1989 konstaterade Yves Delatte att ”80 % av immuniteten finns i tjocktarmen”. Användningen av mjölksyrebakterier vid immunbrist patenterades den 14 december 1989.

Delatte utvecklade de första probioterna, Ecologic (Holland), Lactibiane (Frankrike & Finland, Årets produkt 1997) och Lactiplus (Sverige), som ännu finns på marknaden. Dessa probioter har framställts med en teknologi som utvecklades för 30 år sedan!

Nu har Biolatte Ab ett nytt produktsortiment som skiljer sig från de produkter som framställdes med den gamla tekniken som alltför ofta har kopierats. Vi framställer inga blandningar utan endast effektiva kvalitetsprodukter. I våra produkter:

- används inte längre kolhydrater, då de för med sig fukt och rester av gödslingsmedel som kan orsaka symptom hos mycket allergiska personer.

- används inte längre inulin, som är ett överskott från sockerindustrin och ännu inte har uppvisat något ”in vivo”-värde. Inulin kan stimulera tillväxten av vissa bakterier, även patogena bakterier, och en sådan risk ska undvikas vid framställningen av probioter.

- används inte bakterier som härstammar från mejeriindustrin eftersom deras hälsoeffekter redan har kunnat påvisas i yoghurt.

- används endast humanspecifika bakteriestammar som tack vare sina immunologiska egenskaper fäster på tjocktarmsväggen.

- Biolatte Ab:s produkter säljs inte i blisterförpackningar eller som tabletter, eftersom den höga temperaturen och det hårda trycket under denna framställnings- och förpackningsprocess förstör största delen av bakteriestammarna.

Med detta som ny utgångspunkt framställdes produkten Biolatte ORIGINAL som verkar vara överlägsen de flesta andra produkter på marknaden i fråga om kvalitet, stabilitet och effektivitet. Biolatte ORIGINAL har funnits på den finländska och baltiska marknaden i sju år och fått mycket positiv respons från nöjda kunder.

Nu lanserar vi våra produkter också i Sverige, Danmark och Norge. Med den mångåriga forskningen och erfarenheten som utgångspunkt har Biolatte Ab också utvecklat andra hälsoprodukter. Vi framställer enzymer, Sc. boulardii och fiberprodukter utgående från samma standarder och teknologi.

Allt för att ditt tarmsystem och därmed också du själv ska må bra!

Forskning, utveckling och kvalitetsprodukter för en naturlig hälsa!