Biosalma fresh AB

BioSalma lanserar Sveriges första hållbara omega-3-tillskott – med dubbel miljömärkning

Pressmeddelande   •   Apr 24, 2019 08:25 CEST

Nu finns ett hållbart alternativ inom omega-3 kapslar; den 23 april lanserade BioSalma ”Omega-3 pure and natural med MSC/ASC-certifiering”. Råvarorna kommer från fiske och odling i Norge som är hållbar och ansvarsfullt certifierad enligt MSC och ASC:s strikta krav. Även kapselproduktion och paketering utförs i Norge. Lanseringen sker tillsammans med Apotea.se samt i utvalda ICA butiker.

”Självklart är det extra roligt att vi är först ut med en dubbelt miljöcertifierad produkt, men vi hoppas också att vår lansering kan göra fler av våra kollegor i branschen medvetna om att det finns hållbara alternativ och att de också hittar lösningar som bidrar till att skydda våra fiskbestånd för framtiden”, säger BioSalmas VD, Emil Oldén

Lanseringen är ett resultat av två års intensivt arbete för att säkra upp hela kedjan från råvara till kapselproduktion till färdig produkt i butik. Alla delar måste vara certifierade av MSC och ASC för att möjliggöra märkningen. Målet med lanseringen är att kunna erbjuda ett hållbart alternativ inom omega-3-kategorin.

BioSalma är idag en av de största centrala leverantörerna av omega-3-kapslar till svensk dagligvaruhandel. Avsikten är att konvertera alla befintliga omega-3 produkter till miljömärkt hållbart och ansvarsfulla alternativ under hösten 2019.

BioSalma är ett företag med fokus på funktionella och dokumenterade kosttillskott. Sortimentet finns tillgängligt på dagligvaruhandeln och på kända e-handelssajter med fokus på hälsa. Företaget är också marknadsledare inom omega-3-kapslar på dagligvaruhandeln.